سیگنال شبکه های اجتماعی چگونه روی SEO تاثیر می گذارند؟

سیگنال شبکه های اجتماعی چگونه روی SEO تاثیر می گذارند؟

سیگنال های شبکه اجتماعی چیست؟

به طور خلاصه، به اشتراک گذاری، لایک و کامنت سیگنال شبکه های اجتماعی یا Social Signal می گویند.

بحث تاثیر سوشال سیگنال (Social Signal) یا سیگنال شبکه های اجتماعی روی سئو سایت همیشه با گمانه زنی همراه است و یکی از بحث های حوزه سئو است.

بسیاری عقیده دارند Social Signal جزئی از فاکتور های رتبه بندی است ولی گوگل بارها اعلام کرده، Social Signal جزء فاکتور های رتبه بندی نیست.

تعریف دقیق تر این است که سیگنال های شبکه های اجتماعی روی SEO تاثیر دارد و باعث بهبود رتبه شما خواهد شد اما طبق گفته گوگل جزئی از فاکتور های رتبه بندی به حساب نمی آید.

در ادامه مطلب گفته گوگل را با واقعیت بررسی خواهیم کرد تا ببینیم کارشناسان سئو درست می گویند یا گوگل. در ادامه با رضا رحمتی همراه باشید.

به نظر من شبکه های اجتماعی روی سئو تاثیر گذار است و همیشه اینطور بوده است. شبکه های اجتماعی به تلاش های شما در جهت سئو سایت اثر گذار است، به طور قطع باید از آن در فرایند سئو سایتتان استفاده کنید.

تاثیر شبکه های اجتماعی در SEO آن طوری نیست که اکثریت مردم فکر می کنند و برای درک بهتر، پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب را بخوانید.

شبکه های اجتماعی جزئی از فاکتور های رتبه بندی نیستند.

هیچ کدوم از ما نمی دانیم پشت این الگوریتم ها چه خبر است، مگر اینکه کسی را پیدا کنیم که در گوگل کار می کند و از او بپرسیم پشت این الگوریتم ها چه چیزی است. البته اگر پیمان نامه عدم افشا (NDA) را امضا نکره باشد. J

دانسته های ما در سئو فقط با آنالیز داده ها، اطلاعاتی که گوگل در اختیار ما قرار می دهد و تجربیات به دست می آید.

من هم در این مقاله اطلاعات خودم را با شما به اشتراک می گذارم، اگر شما تجربه غیر از گفته های من دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

گوگل بارها اذعان داشته سیگنال های شبکه های اجتماعی، مستقیما جزئی از فاکتور های رتبه بندی نیستند.

این یعنی چه؟ یعنی اینکه سیگنال های شبکه اجتماعی طور دیگری بر سئو سایت اثر می گذارد، جلوتر این موضوع را باز می کنم.

در December سال ۲۰۱۰ گوگل اعلام کرد، اشتراک گذاری لینک در فیس بوک و توئیتر، به عنوان سیگنال های رتبه بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

بعد از انتشار این خبر، Matt Cutts رئیس سابق webspam گوگل در ویدیو ای تایید کرد که گوگل از سیگنال های شبکه های اجتماعی به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی استفاده می کند.

در سال ۲۰۱۴ بود که Matt Cutts در جواب یکی از کاربران گفت: گوگل با صفحات فیس بوک و توئیتر مانند هر صفحه دیگری برخورد می کند و فاکتوری برای رتبه بندی نیست.

در سال ۲۰۱۶ از Gary Illyes یکی از تحلیل گران Google Webmaster پرسیده شد آیا شبکه های اجتماعی در سئو اثر گذارند، وی پاسخ داد: خیر ما از آنها برای رتبه بندی استفاده نمی کنیم.

گفته های مقام های رسمی گوگل به ما می گوید: شبکه های اجتماعی به طور مستقیم در SEO تاثیر ندارد و عاملی برای رتبه بندی نیستند.

فاکتور های رتبه بندی سایت در seo

اما نباید از اهمیت و تاثیر غیر مستقیم آن غافل شوید، در همان سال ۲۰۱۶ که Gary Illyes اعلام کرد سیگنال ها شبکه اجتماعی جزئی از فاکتور رتبه بندی نیست Searchmetrics در مقاله با عنوان فاکتور های رتبه بندی نوشت:

وابستگی زیادی بین سیگنال های شبکه اجتماعی و سایت هایی که در رتبه های نخست قرار دارند وجود دارد. وب سایت هایی که در نتایج نخست حضور دارند سوشال سیگنال بیشتری نسبت به رقبای خود دارند.

بک لینک ها جزئی از عوامل رتبه بندی هستند، گوگل گفته: اشتراک گذاری لینک ها به عنوان بک لینک به حساب نمی آید اما یقیناً به رتبه بندی ارتباط دارد.

وقتی شما یک محتوای عالی مثلا یک فیلم درباره تحلیل یک مشکل اساسی درست می کنید و مورد توجه مردم قرار می گیرد، مردم آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، این کار قطعا در افزایش رتبه شما تاثیر خوبی خواهد داشت.

پس جای تعجب نیست که وب سایت های بزرگ، در شبکه های اجتماعی انقدر محبوب هستند و در نتایج جستجو هم جزء نتایج نخست هستند.

شبکه های اجتماعی چگونه در سئو تاثیر می گذارند؟

گرچه رسانه های اجتماعی جزئی از فاکتور رتبه بندی نیستند، اما تاثیر غیر مستقیم در افزایش رتبه بندی دارند. در اینجا به ۴ تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو پرداخته ام.

  • افزایش پتانسیل لینک گرفتن

زمانی که پست یا محتوای شما در شبکه های اجتماعی share می شود افراد بیشتری با برندتان آشنا می شوند و این عامل باعث می شود لینک بیشتری دریافت کنید.

در یک case study، محتوای تولید شده یک شرکت بیش از ۱۳۰،۰۰۰ شیر در فیس بوک بدست آورد.

نتیجه به دست آمده بسیار جالب بود!

مقاله منتشر شده در یک کلمه بسیار رقابتی به رتبه یک رسید و هنوز هم رتبه یک را حفظ کرده است.

این مثالی دقیق از تولید محتوا خلاقانه و درست به همراه تاثیر آن در شبکه های اجتماعی است.

در یک case study دیگر، گروهی با فرض اینکه اشتراک گذاری در فیس بوک باعث افزایش رتبه سایت می شود شروع به share کردن محتوای خود کردند و تعداد share یک پست را به ۱۰،۰۰۰ عدد رساندند.

این بار نتیجه بسیار جالب تر بود :)

هیچ اتفاقی برای رتبه بندی آن پست نیفتاد!

پس از بررسی های مختلف تیم به این نتیجه رسید: این share نیست که باعث افزایش رتبه یک سایت می شود بلکه این تعداد بک لینک هایی است که دریافت می کنیم باعث افزایش رتبه سایت می شود.

مهم نیست شما در فیس بوک فعالیت می کنید یا توئیتر، هر شبکه اجتماعی باشد فرقی ندارد.

تفاوت در این است که چقدر می توانید افراد بیشتری جذب کنید تا در نتیجه لینک های بیشتری نیز دریافت کنید.

  • یافتن مخاطبان جدید

اگر بهترین محصول یا سرویس را داشته باشید و هیچ کس از آن اطلاع نداشته باشد بازی را خواهید باخت. در بازار رقابتی کنونی دیگر ساختن بهترین محصول پاسخگو نیست، باید بسیار فعال باشد و افراد بیشتری را جذب کنید.

در مقالات آتی حتما درباره کانال های جذب خواهم گفت.

به نظر شما اکثر مردم کجا هستند؟ بی شک شبکه های اجتماعی. فیس بوک بیش از ۲ میلیارد کاربر دارد.

با توجه به تعداد افراد در شبکه های اجتماعی در سراسر جهان و سهولت در اشتراک گذاری،

رسانه های اجتماعی راهی عالی برای حضور شما و ایجاد سریع مخاطبان است.

اگر قصد دارید در بین میلیون ها وب سایت فعال در وب دیده شوید و مخاطبان شما را پیدا کنند، نیاز دارید که شبکه های اجتماعی خود را همیشه بروز نگاه دارید و فعال باشید.

همه ما می دانیم CTR روی ارتقاء رتبه بندی نتایج تاثیر گذار است، بازاریابی در شبکه های اجتماعی در ساختن مخاطب و افزایش آگاهی از برند تاثیر به سزایی دارد.

زمانی که به واسطه شبکه های اجتماعی شناخته شوید احتمال اینکه در نتایج جستجو کلیک بیشتری هم دریافت کنید زیاد می شود.

تاثیر شبکه های اجتماعی یا سوشال سیگنال در سئو سایت و افزایش CTR

سایت stackoverflow سایتی است که مرجع تمام برنامه نویسان دنیا برای رفع مشکلات شان است، همانطور که مشاهده می کنید من همیشه به دنیال نتایجی از سایت stackoverflow هستم تا روی آن کلیک کنیم. همین کار باعث می شود این سایت در نتایج بیشتری دیده شود.

قطعا برای شما هم پیش آمده که در نتایج جستجو روی لینک اول کلیک نکرده اید به این دلیل که آن سایت را نمی شناختید و روی نتایج دیگری که سایت های آشنا تری بوده اند کلیک کرده اید.

بر فرض محال که تحریم و خیلی داستان های دیگر نبود و می خواستید یک کفش بخرید و در گوگل جستجو می کردید خرید کفش پیاده روی و با نتایج مختلفی مواجه میشدید، در خط سوم سایت شرکت نایک برای شما نشان داده می شود، بی شک این احتمال بیشتر است روی لینک نایک کلیک کنید تا سایت های دیگر. مصرف کنندگان به شرکت هایی که اعتماد دارند و آنها را می شناسند بیشتر اعتماد می کنند.

این عامل دقیقا با تجربه کاربری مرتبط است، تجربه کاربری فقط در سایت شما ساخته نمی شود، تجربه کاربری در شبکه های اجتماعی، خرید یا فروش کالا، رضایت مندی مشتری و ... ساخته می شود.

نتیجه اخلاقی :)

همانطور که گفته شد میزان اعتماد مصرف کنندگان به برند های بزرگ بیشتر است و مردم راحت تر از آنها خرید می کنند. شبکه های اجتماعی رایگان هستند، با یک برنامه ریزی و استراتژی درست در شبکه های اجتماعی می توان برند خود را شناخته و محبوب کرد.

افزایش آگاهی از برند باعث می شود کلیک و share بیشتری نیز دریافت کنید، هنگامی که بیشترین CTR را دریافت کنید در رنکینگ نیز رتبه بالاتری خواهید داشت.

  • افزایش جستجو برند

زمانی که کاربران نام برند شما را به کلمه کلیدی هایی که جستجو می کنند اضافه کنند، شما در آن کلمه کلیدی خاص رتبه بهتری خواهید گرفت.

مثال: اگر مصرف کنندگان عبارت خرید کفش پیاده روی نایک را جستجو کنند، سایت شرکت نایک در عبارت خرید کفش پیاده روی رتبه بالاتری نیز خواهد گرفت.

در یک case study مشاهد شد که یک سایت بدون داشتن یک کلمه کلیدی در صفحه اول در کمتر از یک سال، در ۸۸،۰۰۰ کلمه کلیدی مهم رشد کر

بعد از بررسی متوجه شدند که این فقط پیج اینستاگرام این سایت ۶.۳ میلیون فالوور داشته است.

کاربران زمانی که به دنبال محصولی از این سایت بودند از ترکیب عبارت کلیدی + برند استفاده می کنند.

همین عامل باعث شده بود که این سایت در ۸۸،۰۰۰ کلمه کلیدی رشد کند.

اینستاگرام تنها اجزا قرار دادن یک لینک به شما می دهد، تنها عاملی که باعث شده بود آن سایت در کلمه کلیدی های مختلف رشد کند، هزاران مصرف کننده ای بود که از ترکیب عبارت کلیدی + برند در جستجو ها استفاده می کردند.

همچنین زمانی که کاربران وارد سایت می شدند، زمان بیشتری در سایت سپری می کردند، در نتیجه سایت بانس ریت بسیار پایینی داشت.

در این حالت گوگل متوجه می شود کاربران به دنبال چه محصولی از چه برندی هستند، از آن جایی که رضایت کاربر برای گوگل مهم ترین چیز است، سایت مذکور را در کلمه کلیدی های بیشتری رشد می کرد.

در ایران یک شرکت، که در زمینه چرم و محصولات چرمی فعالیت می کرد، از همین راه در

کلمه کلیدی های مرتبط با حوزه کاری خود رشد بسیار خوبی را داشت. بدون اینکه سایت خود را سئو کرده باشند. زمانی که شما عبارت خرید کیف چرمی را جستجو می کردید، سایت شرکت رتبه یک را داشت.

گوگل نیز مانند یک انسان فکر می کند، وقتی ترکیب کلمه کلیدی + برند استفاده می شود، گوگل تصور می کند که ممکن است این صفحه وب خاص برای کلمه کلیدی "فلان" نیز مناسب باشد، پس بهتر است در رتبه بالاتری قرار گیرد و اگر رضایت کاربر را جلب کند رتبه یک را حفظ خواهد کرد.

  • کمک به دیده شدن بیشتر

وقتی می خواهم از تاثیر این بخش در سئو صحبت کنم ناخودآگاه به یاد برند Blendtec می افتم.

این برند مخلوط کن های بسیار خفنی تولید می کرد اما فروش خوبی نداشت.

روزی، بنیانگذار این شرکت در حال تست مخلوط کن بود و در داخل مخلوط کن یک تکه چوب قرار داده بود، دوست او حیرت زده از این صحنه فیلم برداری کرد و فیلم را در یوتیوب آپلود کرد.

بعد چند روز این ویدیو در یوتیوب وایرال شد و افراد بسیاری با محصولات این برند آشنا شدند.

فروش این شرکت به صورت انفجاری رشد کرد و همه با نام Blendtec آشنا شدند.

تاثیر شبکه های اجتماعی به دیده شدن بیشتر

شما هم می توانید از بستر شبکه های اجتماعی برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید.

قبل از همه چیز باید به دو عامل زیر توجه کنید.

  1. مخاطب شما باید در شبکه اجتماعی حضور داشته باشد.
  2. مخاطب شما باید به محتوای شما اهمیت و واکنش نشان دهد.

این کار همیشه برای B2B ها سخت است. فروش برای B2B ها در شبکه های اجتماعی و همچنین افزایش نرخ تعامل چالشی سخت است

عموما مردم برای سرگرمی در شبکه های اجتماعی حضور دارند و تعداد کمی هستند که برای کار در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند.

برای افزایش نرخ تعامل بهتر است در مورد علاقه ها و سرگرمی های مردم فکر کنید.

اگر می توانید یک رویکرد متفاوت را اتخاذ کنید مثل ایجاد محتوای طنز یا چیزی خارج از ارائه خدمات خود، در این صورت ممکن است کاربران تعامل بهتری داشته باشید.

نتیجه گیری

آیا گوگل تاثیر سیگنال های رسانه های اجتماعی را در الگوریتم رتبه بندی خود قرار می دهد؟ شاید بله، شایدم نه.

صرف نظر از آنچه در آینده اتفاق می افتد، مشخص است که رسانه های اجتماعی می توانند به تلاشهای سئو کمک کنند.

رسانه های اجتماعی مزایای بلند مدت بسیاری را ارائه می دهند.

حتی اگر رسانه های اجتماعی عامل رتبه بندی مستقیم گوگل نباشند، یکی از بهترین راه های تبلیغ محتوا و یافتن مخاطبان به صورت آنلاین است، که در راستای هدف نهایی SEO می باشد.

اگر سوال یا تجربه ای در رابطه با این مقاله دارید خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.