رپرتاژ آگهی یکی از راه های تبلیغاتی است که به جهت برند سازی و تقویت سئو سایت استفاده می شود. اغلب مدیران مارکتینگ و کارشناسان سئو از رپرتاژ صرفا برای رشد سئو سایت استفاده میکنند. بیشتر سایت های خبری و پربازدید با دریافت هزینه ای رپرتاژ منتشر می کنند. هر سایتی قوانین خاص خودش را برای انتشار رپرتاژ دارد، نمی توان انتظار داشت، صرف اینکه شما هزینه ای پرداخت می کنید باید هر متنی در هر زمینه ای در سایت میزبان منتشر شود.
رپرتاژیک خبر یا مقاله است که با پرداخت هزینهای در سایت های پر بازدید و پر ترافیک منتشر میشود. از رپرتاژها می توانید با کلمه کلیدی هدف به سایت خودتان نیز لینک دهید.
همانطور که گفته شد، رپرتاژ آگهی متنی است که در غالب یک خبر در سایت های خبری و پربازدید منتشر می شود. شما در رپرتاژ می توانید محصول و یا کسب و کار خود را تبلیغ کنید و از متن رپرتاژ به سایت خودتان لینک دهید. همین امر باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو نیز می شود. در 95% از رسانه ها رپرتاژها به صورت دائمی در سایت منتشر کننده باقی میماند و حذف نمیشود. می توان گفت شما در ازای پرداخت هزینه ای یک صفحه از یک سایت را میخرید که این صفحه تا زمانی که سایت منتشر کننده وجود دارد برای شما است.
هدف اصلی بیشتر کارشناسان سئو از انتشار رپرتاژ، بهبود سئو سایت و دستیابی به رتبه های بالاتر در نتایج جستجو است. زمانی که رقبایتان در سایتی رپرتاژ منتشر می کنند، نیاز است که شما در آن سایت رپرتاژمنتشر کنید تا از رقابت عقب نمانید.
علاوه بر اینها، انتشار رپرتاژ در سایت های خبری و پر بازدید یک روش حرفه ای برای لینک سازی است، اما این روش هزینه زیادی دارد و در مقابل تاثیر به سزایی در افزایش رتبه در گوگل دارد. نکته بسیار مهم درباره انتشار رپرتاژاین است که، قبل از انتشار رپرتاژ، باید نکات بسیار مهمی را برای افزایش تاثیر رپرتاژ درنظر بگیرد. در ادامه انتهای این مقاله نکاتی جهت افزایش تاثیر رپرتاژها را خواهیم گفت.
رپرتاژنویسی به فرآیندی می گویند که نویسنده متنی تبلیغاتی، البته منصفانه و به دور از اغراق در مورد یک محصول یا کسب و کار می نویسید. با توجه به اینکه عامه مردم از تبلیغات دلخوشی ندارند میبایست تا آنجا که می توان در رپرتاژ نویسی از به کار بردن عبارت های تبلیغاتی خودداری کنید. در رپرتاژنویسی بایستی خیلی خیلی خیلی صادقانه در مورد خدمات خود صحبت کنیم; در ریپورتاز این فرصت را دارید که با مخاطبان سایت های دیگر صحبت کنید و خدمات خود را ارائه کنید و در مورد آنها صحبت کنید.
نکته ای که باید در رپرتاژ نویسی مدنظر قرار دهید این است که، قبل از دست به قلم شدن، باید پرسونای مخاطب یک سایت را بدانید. به طور مثال نمی توانید در یک سایتی مثل زومیت ( زومیت سایتی در حوزه فناوری است) رپرتاژی در زمینه ورزش بدنسازی منتشر کنید. اگر هم بتوانید و اگر تحریریه آن سایت از شما قبول کنند، مخاطب هدف شما در آن سایت نیست. پس این نکته را قبل از رپرتاژنویسی مدنظر قرار بدهید.
نحوه نوشتن رپرتاژ به این صورت است که شما در گام اول باید با پرسونای مخاطب خود و پرسونای مخاطب سایت انتشار دهنده رپرتاژ آشنایی کامل داشته باشید. تا زمانی که ندانید مخاطب شما چه کسانی است مطمعا داشته باشید هزینه و زمان زیادی را به هدر خواهید داد.
در گام بعدی نیاز است اطلاعات کاملی در مورد یک محصول ( محصول در اینجا صرفا یک مثال است. ممکن است رپرتاژ در زمینه خدمات خاصی باشد ) داشته باشید، اطلاعات کامل به این معنی نیست که فقط بدانید یک محصول چه کاری انجام میدهد، باید بدانید وجه تمایز محصول، مزایا و معایب، خدمات پس از فروش ( در مورد محصول و خدمات صدق می کند )، پشتیبانی و سایر موارد به چه صورت است.
بایستی قبل از خرید محصول یا خدمات، حس استفاده از آن محصول را به مخاطب بدهید. رپرتاژ شما دارای یک تیتر، یک مقدمه، یک بدنه و نتیجه گیری یا سخن پایانی است. عنوان باید خواننده را چنان جذب کند تا کاربر را ترغیب به خواندن مقاله کند و شامل موارد مهم در رپرتاژ باشد.
مقدمه در ایجاد روحیه بسیار مهم است، مقدمه اولین اطلاعاتی است که به کاربر می دهید و باید خواننده را ترغیب کنید تا انتهای مقاله را بخواند. متن یا بنده مقاله باید تمام نیاز های کاربر و ادعایی که در عنوان و مقدمه داشته اید را پوشش دهد و در آخر نتیجه گیری همه این ها را به هم متصل می کند. البته من همه این موارد را خلاصه گفتم، در دوره های آتی به طور کامل به همه این موارد خواهم پرداخت. در ادامه مثالی برای ساختار یک رپرتاژ آورده ام.
مثلا اگر رپرتاژی برای دوربین عکاسی می نویسید، چک لیست زیر می تواند جهت رپرتاژ نویسی مورد استفاده قرار گیرد.
در یک دوره آموزشی به طور کامل رپرتاژ نویسی را آموزش خواهم داد و شما را تا نوشتن بهترین رپرتاژها راهنمایی خواهم کرد.
اگر بخواهیم خیلی حرفه ای به بحث رپرتاژ نگاه کنیم، باید گفت رپرتاژ صرفا برای بالا بردن سئو و لینک سازی استفاده نمیشود بلکه برای اطلاع رسانی، PR، مدیریت بحران، آگاهی از برند و خدمات و خیلی از موارد دیگر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برند های معتبر خارجی پس از به توافق رسیدن بر سر یک ایده، به سرعت با خبرنگاران و خبرگذاری ها در رابطه با محصول و خدماتی که می خواهند ارائه دهند مصاحبه می کنند. این کار باعث میشود مخاطبان هدف از قبل با محصولی که قرار است عرضه شود آگاهی پیدا کنند و در زمان عرضه آن محصول را خرید بخرند.
ولی در ایران مفهوم رپرتاژ بدین شکل جا افتاده که اگر شما میخواهید از سایت X لینک بگیرید و رتبه کلمه کلیدی تان بهبود پیدا کند می بایست در سایت های مطرح و DA بالا رپرتاژ منتشر کنید. بهره های بیشتر و بهتری میتوان از رپرتاژها برد ولی ما فقط به بخش کوجکی از این فرصت قانع ایم. همانطور که می دانید رپرتاژ هزینه بالایی دارد، به همین دلیل باید نهایت بهره ای که می توان از رپرتاژ برد را ببریم.
زمانی که شما یک رپرتاژ منتشر می کنید فقط یک متن منتشر نکرده اید، بلکه با پرداخت هزینه ای صفحه ای از یک سایت را خریده اید، معمولا پس از انتشار رپرتاژ فرصت ویرایش متن رپرتاژ به شما داده نمیشود. پس اگر هر کاری می خواهید انجام دهید قبل از انتشار رپرتاژ انجام بدهید تا دچار چالش نشوید.
با انتشار رپرتاژ یک صفحه از یک سایت برای شما خواهد بود، آن صفحه را به لندینگ جذب مشتریان خود تبدیل کنید. به طور خلاصه موارد استفاده از رپرتاژ به شرح زیر است: