ریپورتاژ یا رپورتاژ: تهیه، قیمت و انتشار رپورتاژ - رضا رحمتی

ریپورتاژ آگهی یکی از راه های تبلیغاتی است که به جهت برند سازی و تقویت سئو سایت استفاده می شود. اغلب مدیران مارکتینگ و کارشناسان سئو از ریپورتاژ صرفا برای رشد سئو سایت استفاده می‌کنند. بیشتر سایت های خبری و پربازدید با دریافت هزینه ای ریپورتاژ منتشر می کنند. هر سایتی قوانین خاص خودش را برای انتشار ریپورتاژ دارد، نمی توان انتظار داشت، صرف اینکه شما هزینه ای پرداخت می کنید باید هر متنی در هر زمینه ای در سایت میزبان منتشر شود.

اطلاعات این سرویس

ریپورتاژ یک خبر یا مقاله است که با پرداخت هزینه‌ای در سایت های پر بازدید و پر ترافیک منتشر می‌شود. از ریپورتاژ ها می توانید با کلمه کلیدی هدف به سایت خودتان نیز لینک دهید.

  • رضایت کاربران:
  • مناسب برای: متخصصان سئو، وب مستران، مدیران کسب و کار
  • ارائه دهنده سرویس: Rahmatico
  • مدت استفاده: یک ماهه

ریپورتاژ آگهی

همانطور که گفته شد، ریپورتاژ آگهی متنی است که در غالب یک خبر در سایت های خبری و پربازدید منتشر می شود. شما در ریپورتاژ می توانید محصول و یا کسب و کار خود را تبلیغ کنید و از متن ریپورتاژ به سایت خودتان لینک دهید. همین امر باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو نیز می شود. در 95% از رسانه ها ریپورتاژ ها به صورت دائمی در سایت منتشر کننده باقی می‌ماند و حذف نمی‌شود. می توان گفت شما در ازای پرداخت هزینه ای یک صفحه از یک سایت را می‌خرید که این صفحه تا زمانی که سایت منتشر کننده وجود دارد برای شما است.

هدف اصلی بیشتر کارشناسان سئو از انتشار ریپورتاژ، بهبود سئو سایت و دستیابی به رتبه های بالاتر در نتایج جستجو است. زمانی که رقبایتان در سایتی ریپورتاژ منتشر می کنند، نیاز است که شما در آن سایت ریپورتاژ منتشر کنید تا از رقابت عقب نمانید.

علاوه بر اینها، انتشار ریپورتاژ در سایت های خبری و پر بازدید یک روش حرفه ای برای لینک سازی است، اما این روش هزینه زیادی دارد و در مقابل تاثیر به سزایی در افزایش رتبه در گوگل دارد. نکته بسیار مهم درباره انتشار ریپورتاژ این است که، قبل از انتشار ریپورتاژ، باید نکات بسیار مهمی را برای افزایش تاثیر ریپورتاژ درنظر بگیرد. در ادامه انتهای این مقاله نکاتی جهت افزایش تاثیر ریپورتاژ ها را خواهیم گفت.

ریپورتاژ نویسی چیست؟

ریپورتاژ نویسی به فرآیندی می گویند که نویسنده متنی تبلیغاتی، البته منصفانه و به دور از اغراق در مورد یک محصول یا کسب و کار می نویسید. با توجه به اینکه عامه مردم از تبلیغات دلخوشی ندارند می‌بایست تا آنجا که می توان در ریپورتاژ نویسی از به کار بردن عبارت های تبلیغاتی خودداری کنید. در ریپورتاژ نویسی بایستی خیلی خیلی خیلی صادقانه در مورد خدمات خود صحبت کنیم; در ریپورتاز این فرصت را دارید که با مخاطبان سایت های دیگر صحبت کنید و خدمات خود را ارائه کنید و در مورد آنها صحبت کنید.

نکته ای که باید در ریپورتاژ نویسی مدنظر قرار دهید این است که، قبل از دست به قلم شدن، باید پرسونای مخاطب یک سایت را بدانید. به طور مثال نمی توانید در یک سایتی مثل زومیت ( زومیت سایتی در حوزه فناوری است) ریپورتاژی در زمینه ورزش بدنسازی منتشر کنید. اگر هم بتوانید و اگر تحریریه آن سایت از شما قبول کنند، مخاطب هدف شما در آن سایت نیست. پس این نکته را قبل از ریپورتاژ نویسی مدنظر قرار بدهید.

نحوه نوشتن ریپورتاژ

نحوه نوشتن ریپورتاژ به این صورت است که شما در گام اول باید با پرسونای مخاطب خود و پرسونای مخاطب سایت انتشار دهنده ریپورتاژ آشنایی کامل داشته باشید. تا زمانی که ندانید مخاطب شما چه کسانی است مطمعا داشته باشید هزینه و زمان زیادی را به هدر خواهید داد.

در گام بعدی نیاز است اطلاعات کاملی در مورد یک محصول ( محصول در اینجا صرفا یک مثال است. ممکن است ریپورتاژ در زمینه خدمات خاصی باشد ) داشته باشید، اطلاعات کامل به این معنی نیست که فقط بدانید یک محصول چه کاری انجام میدهد، باید بدانید وجه تمایز محصول، مزایا و معایب، خدمات پس از فروش ( در مورد محصول و خدمات صدق می کند )، پشتیبانی و سایر موارد به چه صورت است.

بایستی قبل از خرید محصول یا خدمات، حس استفاده از آن محصول را به مخاطب بدهید. ریپورتاژ شما دارای یک تیتر، یک مقدمه، یک بدنه و نتیجه گیری یا سخن پایانی است. عنوان باید خواننده را چنان جذب کند تا کاربر را ترغیب به خواندن مقاله کند و شامل موارد مهم در ریپورتاژ باشد.

مقدمه در ایجاد روحیه بسیار مهم است، مقدمه اولین اطلاعاتی است که به کاربر می دهید و باید خواننده را ترغیب کنید تا انتهای مقاله را بخواند. متن یا بنده مقاله باید تمام نیاز های کاربر و ادعایی که در عنوان و مقدمه داشته اید را پوشش دهد و در آخر نتیجه گیری همه این ها را به هم متصل می کند. البته من همه این موارد را خلاصه گفتم، در دوره های آتی به طور کامل به همه این موارد خواهم پرداخت. در ادامه مثالی برای ساختار یک ریپورتاژ آورده ام.

مثلا اگر ریپورتاژی برای دوربین عکاسی می نویسید، چک لیست زیر می تواند جهت ریپورتاژ نویسی مورد استفاده قرار گیرد.

  • تیتر جذاب
  • مقدمه
  • شرح دوربین
  • امکانات آن دوربین
  • کاربرد امکانات دوربین
  • سهولت در کار با آن
  • وجه تمایز آن با سایر رقبا
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • قیمت و نحوه خرید ( قیمت و نحوه خرید می تواند به جای نتیجه گیری یا سخن پایانی قرار بگیرد )

در یک دوره آموزشی به طور کامل ریپورتاژ نویسی را آموزش خواهم داد و شما را تا نوشتن بهترین ریپورتاژها راهنمایی خواهم کرد. 

موارد استفاده از ریپورتاژ آگهی

اگر بخواهیم خیلی حرفه ای به بحث ریپورتاژ نگاه کنیم، باید گفت ریپورتاژ صرفا برای بالا بردن سئو و لینک سازی استفاده نمی‌شود بلکه برای اطلاع رسانی، PR، مدیریت بحران، آگاهی از برند و خدمات و خیلی از موارد دیگر می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. برند های معتبر خارجی پس از به توافق رسیدن بر سر یک ایده، به سرعت با خبرنگاران و خبرگذاری ها در رابطه با محصول و خدماتی که می خواهند ارائه دهند مصاحبه می کنند. این کار باعث می‌شود مخاطبان هدف از قبل با محصولی که قرار است عرضه شود آگاهی پیدا کنند و در زمان عرضه آن محصول را خرید بخرند.

ولی در ایران مفهوم ریپورتاژ بدین شکل جا افتاده که اگر شما می‌خواهید از سایت X لینک بگیرید و رتبه کلمه کلیدی تان بهبود پیدا کند می بایست در سایت های مطرح و DA بالا ریپورتاژ منتشر کنید. بهره های بیشتر و بهتری می‌توان از ریپورتاژ ها برد ولی ما فقط به بخش کوجکی از این فرصت قانع ایم. همانطور که می دانید ریپورتاژ هزینه بالایی دارد، به همین دلیل باید نهایت بهره ای که می توان از ریپورتاژ برد را ببریم.

زمانی که شما یک ریپورتاژ منتشر می کنید فقط یک متن منتشر نکرده اید، بلکه با پرداخت هزینه ای صفحه ای از یک سایت را خریده اید، معمولا پس از انتشار ریپورتاژ فرصت ویرایش متن ریپورتاژ به شما داده نمی‌شود. پس اگر هر کاری می خواهید انجام دهید قبل از انتشار ریپورتاژ انجام بدهید تا دچار چالش نشوید.

با انتشار ریپورتاژ یک صفحه از یک سایت برای شما خواهد بود، آن صفحه را به لندینگ جذب مشتریان خود تبدیل کنید. به طور خلاصه موارد استفاده از ریپورتاژ به شرح زیر است:

  • آگاهی از برند و خدمات
  • روابط عمومی یا PR
  • تبلیغات
  • مدیریت بحران
  • تقویت سئو سایت و لینک‌سازی

قیمت و تعرفه رپورتاژ خبری

 

نمونه رپورتاژ آگهی

 

انتشار ریپورتاژ آگهی

 

افزایش تاثیر ریپورتاژ آگهی