سئو محلی چیست؟ راهنمای برگ ریزون Local SEO برای مکان‌های متعدد

سئو محلی چیست؟ راهنمای برگ ریزون Local SEO برای مکان‌های متعدد

سئو محلی یا Local SEO چیست؟ بهینه سازی سئو محلی چطور انجام می‌شود و این شکل از بهینه‌سازی وب سایت در موتورهای جستجو تا چه اندازه اهمیت دارد.

اگر به خوبی بدانیم که کاربر محلی چیست و نقش او در جایگاه و رتبه‌گیری یک وب سایت در نتایج جستجوی گوگل چطور مشخص می‌شود، به شکلی موثرتر می‌توانیم از سئو لوکال بهره‌مند شده و از آن به نفع وب سایت خود استفاده کنیم.

در ادامه با رضا رحمتی کارشناس سئو همراه باشید تا نگاهی نزدیک‌تر به این شاخه از سئو انداخته و چند و چون آن را بررسی کنیم.

سئو محلی چیست؟

سئو محلی چیست؟ و چرا Local SEO مهم است؟ آیا مخاطبان محلی شما، مایل به پیدا کردن کسب و کارها در محدوده سکونت خود هستند؟ اگر چنین است، باید سئو محلی را بهتر درک کرده و آن را به کار بگیرید.

بهینه‌سازی موتور جستجو لوکال یا همان سئو لوکال شاخه‌ای از سئو به شمار می‌رود که تمرکز آن بر بهینه‌سازی وب سایت برای پیدا شدن و دیده شدن در نتایج جستجوی محلی است.

در نظر داشته باشید که در این راستا به هیچ وجه درگیر سئو فیک چون خریدن لایک یا نظرات جعلی نشوید. این‌ها نه تنها به وب سایت شما کمکی نکرده، بله در واقع می‌توانند منجر به بروز مشکلات اساسی شوند.

جستجوی محلی شامل تمام آن اصطلاحات جستجوی برتری است که به نوعی ماهیت محلی را فریاد می‌زنند، مانند:

  • وکیل در نزدیکی من
  • پزشک در نزدیکی من
  • وکیل در (نام شهر) به طور مثال وکیل در تهران
  • پزشک در (نام شهر) به طور مثال پزشک در تهران

اصولا سئو لوکال یک استراتژی سئو است که بر مشاغل متمرکز در یک محل جغرافیایی خاص، می‌شود. تولید محتوا، بهینه‌سازی صفحه‌ها و لینک‌سازی و ... همه و همه با یک هدف متمرکز و محلی پیش می‌روند. اما زمانی که به لینک‌سازی می‌رسیم، ماجرا کمی متفاوت شده و نمی‌توان تا آن اندازه محلی اقدام کرد.

سئو لوکال یا سئو محلی چیست

کاربر محلی چیست؟

کاربر محلی چیست؟ کاربران محلی آن دسته از مخاطبانی هستند که خدمات یا کالای مورد نیاز خود را در منطقه جغرافیایی خود جستجو می‌کنند. با شناخت این که کاربر محلی چیست؟ و چه چیزی می‌خواهد، بهتر می‌توانید بهینه‌سازی سئو محلی را انجام داده و به نتایج دلخواه خود در جستجوی گوگل برسید.

چرا جستجوی محلی مهم است؟

دیدیم که سئو محلی چیست؟ در اینجا به چند نمونه از آماری که در خصوص نتایج جستجوی محلی حاصل شده از بهینه‌سازی سئو محلی اشاره می‌کنیم:

50 درصد از افرادی که در تلفن همراه خود به دنبال یک فروشگاه فیزیکی در یک محله خاص بودند، پس از یافتن آن فروشگاه در فضای اینترنت، مراجعه حضوری به آن داشتند.

34 درصد از افرادی که همان فروشگاه را در پی سی یا لپ تاپ خود، جستجو کرده بودند نیز مراجعه حضوری داشتند.

18 درصد از این جستجوهای محلی، منجر به فروش طی یک روز کاری شد.

همان طور که مشاهده می‌کنید آمار و ارقام حاکی از آن است که سئو لوکال و محلی، می‌تواند به خوبی پاسخگو بوده و در نهایت به فروش برای آن کسب و کار منجر می‌شود. حال در مناطقی که مردم بیشتر به جستجوی اینترنتی متکی بوده و امور خود را از این طریق به انجام می‌رسانند، سئو محلی کارآمدی بیشتری خواهد داشت.

اما ببینیم، چه کسانی از سئو لوکال سود می‌برند و چرا؟

وکلا و موسسات حقوقی

اگر تاکنون برای وکلا یا موسسات حقوقی، بهینه‌سازی سئو محلی انجام نداده‌اید، یک راز وجود دارد که بهتر است از آن مطلع باشید: یکی از بزرگترین مزایای سئو لوکال برای این مشتریان، آن است که گوگل در نتایج جستجوی محلی یک دکمه تماس مستقیم به کاربر نشان داده و وی می‌تواند در نتایج جستجوی موبایلی خود، به راحتی روی این دکمه زده و با وکیل یا دفتر موسسه حقوقی، تماس حاصل نماید. این سئو محلی هم برای وکلا در به دست آوردن موکلان بیشتر کارآمد بود و هم به کاربران کمک می‌کند تا در مواقع نیاز، به راحتی بتوانند در محدوده جغرافیایی خود، وکیل یا موسسه حقوقی معتبر را بیابند و به راحتی با وی تماس حاصل نمایند.

پزشکان و مراکز درمانی

تجربه ثابت کرده است که وقتی در جستجوی پزشکی هستیم، سعی می‌کنیم مطب وی در نزدیک‌ترین نقطه نسبت به محل سکونت ما باشد. همین طور این موضوع در جستجوی مراکز درمانی به شدت پررنگ‌تر دیده می‌شود. اکثر مردم علاقه‌ای ندارند که برای رفتن به مطب یک دکتر، چند ساعت در ترافیک بوده و از این سر شهر به آن سر شهر بروند. همین طور وقتی بیماری خاصی داشته و نیاز به معاینه فوری پیش بیاید، کمتر کسی مایل و حتی حاضر است که مسافتی طولانی برای رسیدن به نخستین درمانگاه یا بیمارستان را طی کند.

در نتایج جستجوی نام پزشکان و مراکز درمانی، به همراه نام و سایر مشخصات، لینک آدرس نیز نمایش داده می‌شود تا کاربر به راحتی بتواند محل مطب یا درمانگاه و ... را بیابد.

تعمیرات و تاسیسات

زمانی که لوله منزل شما ترکیده باشد، چه می‌کنید؟ آیا مستقیم به فروشگاه رفته و یک لوله می‌خرید؟ قطعا نه! به احتمال زیاد شما یک سرچ در اینترنت انجام می‌دهید تا ببینید نزدیک‌ترین تاسیسات و تعمیراتی به محل سکونت شما کجاست و سعی در برقراری تماس با وی می نمایید. در گوگل شرایطی فراهم شده است که ضمن دسترسی لوکال به تعمیراتی و تاسیساتی، قادر به خواندن نظرات افراد قبلی در خصوص آن‌ها نیز باشید.

رستوران‌ها

این دست از مشاغل رستورانی از مهم‌ترین گروه‌های هدف در بهینه‌سازی سئو محلی به شمار می‌آیند. آمار نشان داده است که رستوران‌ها بیشترین بهره را از سئو محلی کسب کرده و بالاترین تاثیرگذاری کسب درآمد را از این طریق داشته‌اند. این شکل از سئو، مشتریان بالقوه را در کمترین زمان به سمت رستوران‌های ناحیه برده و آن‌ها را به مشتریانی بالفعل تبدیل می‌سازد.

چه کسانی از بهینه‌سازی سئو محلی سود نمی‌برند؟

در حالی که ما به عنوان متخصصان سئو، دوست داریم که همه به نوعی از سئو محلی بهره‌مند شده و به واسطه آن بهتر دیده شوند، هنوز بعضی از مشاغل هیچ وابستگی به این نوع بهینه‌سازی نداشته و لوکال کار کردن برای آن‌ها، بی‌اثر خواهد بود. مشاغلی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نویسنده‌ها، مشاغل مربوط به اطلاع رسانی و خدمات از راه دور و ...، احتمالا نامزدهای خوبی برای دریافت سئو لوکال نیستند.

بخش‌های مهم بهینه‌سازی سئو محلی چیست؟

وقتی صحبت از سئو محلی در میان باشد، در واقع تفاوت بنیادین میان آن و سئو ارگانیک نیست. جستجوی کیورد، محتوا، لینک گذاری، سئو آن پیج و ...، تماما مانند چیزی است که در سئو طبیعی انجام می‌دهیم؛ تنها تفاوت در تمرکز محلی است. در واقع هنگام بهینه‌سازی، این فاکتورها را برای جستجوی افرادی که در یک منطقه یا محله، به دنبال خدمات یا فروش مورد نظر خود هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحقیقات کلیدواژه در بهینه‌سازی سئو محلی

تحقیقات برای یافتن کلیدواژه مناسب در سئو محلی، تفاوت خاصی با سئو ارگانیک ندارد. اکنون آمارها نشان داده است که بیشتر مردم به گوشی‌های هوشمند دسترسی داشته و به راحتی با عنوان کردن این که : پزشک نزدیک من" یا  "نزدیک ترین لوله‌کش را پیدا کن"، به جستجوی محلی یافته و مشاغلی را که به درستی در این محدوده سئو شده باشند، خواهند یافت. پس از آن چه اتفاقی می‌افتد، فروش مورد نظر کسب و کارها در آن منطقه که از سئو محلی بهره برده‌اند، تامین خواهد شد.

تولید محتوا در بهینه‌سازی سئو محلی

تولید محتوا در سئو محلی اهمیت و ارزش بسیاری دارد. نوشتن محتوای لوکال کمک زیادی می‌کند تا در نتایج جستجوی محلی، دیده شده و در رتبه‌های برتر قرار بگیرید. اما در این نوع محتوا به هیچ وجه نباید به سراغ محتوای ویکی پدیایی بروید. لازم است که خوراک محتوایی شما کاملا غنی بوده و برای مخاطب ارزشمند باشد.

مهم نیست که طول محتوا چقدر باشد و لزوما گوگل به محتوای طولانی ارزش نمی‌دهد. بلکه لازم است که محتوای شما پاسخ نیازهای مخاطب را داده و به سوالات او جواب دهد.

لینک‌های محلی

در سئو لوکال، لینک های داخلی کمی متفاوت از لینک‌های معمولی هستند که همیشه می‌دهیم.

ابتدا باید دستورالعمل‌های Google Webmaster را در این زمینه در نظر گرفته و سپس طوری لینک ایجاد کنید که منجر به مجازات یا Manual Action از سوی گوگل نشوید.

اگر لینک‌های شما به هر طریقی دستورالعمل‌ها و قوانین گوگل را نقض کرده باشد، سرانجام از سوی گوگل تشخیص داده شده و از نتایج ارگانیک، محو خواهید شد.

راهنمای کامل سئو لوکال یا بهینه سازی جستجو محلی

برخی نکات مهم در بهینه‌سازی سئو محلی

در سئو لوکال از Virtual Office استفاده نکنید

تکنیک رایج برای سئو محلی در سرویس‌های صنایع مختلف شامل استفاده از موقعیت مکانی دفتر مجازی یا همان Virtual Office است، اما قویا توصیه می‌شود که چنین کاری را انجام ندهید. برخی کسب و کارها این سیستم را پیاده‌سازی کرده و آن را در لیست Google My Business جای می‌دهند.

گوگل اخیرا دستورالعمل جدیدی را منتشر ساخته است که در خصوص دفاتر مجازی توضیح داده و اصلا خبرهای خوبی برای افرادی که از این سیستم استفاده کرده‌اند، در آن دیده نمی‌شود.

برخی وب سایت‌هایی که این رویه را پیش گرفته‌اند، به راحتی از نقشه‌های گوگل حذف و پاک شده‌اند!

مطمئن شوید که کسب و کار شما در Knowledge Panel نمایش داده می‌شود

داده‌های ساختاری محلی برای دست یافتن به یک Knowledge Panel در خصوص کسب و کار شما در SERP‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از این روی لازم است که نسبت به موارد زیر اطمینان داشته باشید:

  • این داده‌های ساختاری به درستی اضافه می‌شوند.
  • این داده‌ها در ابزار Google Structured Data Testing ارزش‌گذاری و تایید شده‌اند.
  • هیچ مشکلی هنگام ایندکس وجود ندارد.

ارزیابی رقبا و بازار خود را انجام دهید

انجام تحقیقات بازار مناسب و دنبال کردن رفتار رقبا، به شما این فرصت را می دهد که استراتژی تولید محتوا و غیره خود را به خوبی مشخص کنید.

رتبه بندی کلمات کلیدی وب سایت رقبا و سایر موارد به شما کمک می کند تا بدانید در چه نقاطی ضعف داشته و باید در چه مواردی تلاش بیشتری نمایید.

بودجه و جمعیت محلی را در سئو لوکال ارزیابی کنید

شما باید با توجه به موقعیت جغرافیایی که قصد سئو وب سایت خود در آن را دارید، بودجه و جمعیت را ارزیابی کرده و متناسب با آن پیش بروید.

بدیهی است در محلی که جمعیت آن قادر به خرید کالاهای لوکس نیستند، بازاریابی درونگرا در این خصوص کارایی نخواهد داشت.

استراتژی صحیح محتوا در سئو لوکال داشته باشید

علاوه بر استراتژی لینک‌دهی که پیش‌تر در خصوص آن صحبت کردیم، تولید محتوا نیز باید با رعایت کامل برچسب‌های عنوان، H1ها،  H2ها، توضیحات متا، کلمات کلیدی و ... انجام شود. اگر می‌خواهید کاملا محلی باشید، باید برچسب های خود را نیز محلی انتخاب کنید.

همین طور فراموش نکنید که آدرس کسب و کار خود را به صورت متنی در صفحه قرار دهید. توجه داشته باشید منظور آدرس عکسی یا گرافیکی نیست، بلکه کاملا متنی و تایپ شده!

تذکر: توجه داشته باشید که استفاده زیاد و شلوغ از برچسب‌ها، باعث می شود که وب سایت شما اسپم شناخته شود.

موتورهای جستجو از برچسب‌ها به عنوان عوامل رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنند و لازم نیست وقت زیادی برای این کار تلف کنید و در این خصوص بسیار با احتیاط پیش روید.

تایتل تگ مناسب استفاده کنید

بهترین حالت برای تایتل تگ صفحه شما در سئو محلی به این صورت است:

عبارت کلمه کلیدی – عنوان مقاله – نام شرکت

توضیحات متا بهینه شده قرار دهید

بهترین حالت توضیحات متا این است که به 156 کاراکتر رسیده و در ضمن مطمئن شوید که کلمه کلیدی در آن قرار دارد.

دقت داشته باشید که بسیاری از کاربران به صورت مستقیم از مشاهده صفحه نتایج جستجو و بدون وارد شدن به لینک‌های نمایش داده شده، با کسب و کارها تماس می‌گیرند و لازم است که شماره تماس یا آدرس شما در این توضیحات متا جای داده شده باشد.

از هدر H1 مناسب استفاده کنید

اگر می‌خواهید مخاطبان محلی شما، محتوایتان را دنبال کرده و به آن وارد شوند، لازم است که در هدر H1 متن خود، عنصر محلی را قرار دهید.

اما مطمئن شوید که عنوان شما کوتاه، جذاب و به اندازه کافی مفهوم باشد.

بهینه‌سازی کلمه کلیدی را به طور مناسب انجام دهید

اگر روزهای سال 2002 در سئو را به یاد داشته باشید، زمانی بود که وب سایت‌ها مقالاتی غیرقابل خواندن پر از کلمات کلیدی منتشر می‌کردند.

تا این که گوگل در به روز رسانی سال 2003، تمام این بساط را برچید. در حال حاضر نیز بهینه‌سازی کلمات کلیدی باید به شکلی کاملا نرمال و منطقی انجام شده و از به کار بردن کلمات کلیدی در جاهای بی‌ربط، خودداری کنید.

محتوای محلی یونیک تولید نمایید

حالتی را تصور کنید که دو محتوای محلی برای دو منطقه جداگانه می‌نویسید. در این صورت اشتباهی که بسیاری از وب سایت‌ها مرتکب می‌شوند این است که از یک محتوای تکراری، تنها با تعویض محل و منطقه، استفاده می‌کنند.

این بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید که هم برای گوگل و هم برای مخاطب شما، امتیاز منفی خواهد بود.

اگر می‌خواهید به راستی در 10 نتیجه برتر گوگل قرار بگیرید، لازم است که محتوای یونیک و با طول منطقی و به اندازه کافی تولید کرده و برای هر صفحه محلی خود، یک محتوای متناسب با آن داشته باشید.

باید و نبایدهای محتوای ارزشمند

  • یک محتوا را از صفحه‌ای محلی به صفحه‌ای دیگر کپی نکنید.
  • بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده نکنید.
  • از کیفیت محتوای خود مطمئن شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تگ عنوان، توضیحات متا و کلمات کلیدی متا به درستی بهینه شده‌اند.
  • اطمینان حاصل کنید که H2های متن شما به خوبی انتخاب شده‌اند.

بهینه‌سازی Off-Site Signals را انجام دهید

لازم است که حتما سیگنال‌های Off-Site را نیز در فرم سئو محلی بررسی کنید. زمانی که این نوع ممیزی را انجام می‌دهید، امکان آن را خواهید یافت که به خوبی ارزیابی کنید که آیا سئو محلی فعلی انجام گرفته روی وب سایت شما، به اندازه کافی خوب است یا به تغییراتی نیاز دارد.

اگر سئوی فعلی به تعمیرات نیاز داشته باشد، بهترین کار و ضروری‌ترین کار اصلاح مشکلات قبلی خواهد بود.

به نظرات منفی بپردازید

اگر چه گوگل بارها تاکید کرده است که E-A-T جزئی از الگوریتم‌های آن نیست، اما به هر ترتیب این چیزی است که بازدیدهای شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نهایت باید مورد ارزیابی و پردازش شما قرار بگیرد.

E-A-T مخفف تخصص، اقتدار و اعتمادسازی است که در یک وب سایت ایجاد می‌شود. به این معنی که تا چه اندازه در حوزه کسب و کاری خود تخصص نشان داده و وب سایت شما برای مخاطبان قابل اعتماد است.

اگر چه توصیه نمی‌کنیم که همه چیز را از طریق Google QRG دنبال کنید، اما لازم است که اطمینان حاصل نمایید که سیگنال‌های محلی شما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و نظرات منفی را دنبال کنید.

در یک دنیای عالی همه ما می‌خواهیم وب سایتی داشته باشیم که منحصرا در اختیار خود ما بوده و تمام اطلاعات در آن تثبیت شده و بدون مشکل باشد. اما در دنیای تجارت واقعی همه چیز به همین خوبی پیش نمی رود. جدا شدن کارمندان از تیم و مشکلات دیگر، می‌تواند زمینه‌ساز تخریب سیگنال‌های بیرونی شود. بنابراین باید همیشه برنامه‌ای برای بررسی و ممیزی سیگنال‌های خارج از سایت داشته و در صورت نقص در آن‌ها، نسبت به رفع اقدام کنید.

برای این منظور می‌توانید ممیزی ظاهر اطلاعات سئو محلی Off-Site را از طریق Main Money Profiles انجام دهید. این شامل Google Local، Bing Local و Yahoo Local می‌شود.

همین طور بررسی کنید که آیا شما تمام پروفایل‌های اساسی و ضروری سئو محلی را تایید و تکمیل کرده‌اید یا خیر. با استفاده از برنامه‌ای مانند Brightlocal یا Whitespark می‌توانید تمام پروفایل‌های سئو محلی خود را بررسی نمایید.

این بسیار مهم است، زیرا تغییرات منفی در این پروفایل‌ها و داده‌ها، به ویژه در صورتی که وب سایت شما در رتبه بالایی باشد، مشکلات اساسی به وجود خواهد آورد.

حتی اگر یک شماره خیابان در پروفایل‌ها اشتباه درج شده باشد، با مشکل جدی و نارضایتی و ریزش مشتری روبرو خواهید شد.

بنابراین بسیار مهم است که اطمینان حاصل نمایید که پروفایل‌های خارجی شما دارای تطابق کامل با آدرس واقعی و چیزی که در وب سایت آورده شده، داشته باشند.

به علاوه می‌توانید از نرم افزاری چون Yext برای رصد کردن تمامی پروفایل‌های خود استفاده کرده و با سرعت بالاتری تمام آن‌ها را تصحیح کنید.

با توجه به رقبا کلمه کلیدی ها را بهینه ‌سازی را کنید

تصور کنید که می‌خواهید یک وب سایت حقوقی را در محله X سئو کنید. شما باید 10 سایت برتر را که دارای سئو محلی جستجوی وکیل در X هستند، بررسی کرده و با استفاده از ابزاری چون Majestic Seo و ... ببینید که ارزشمندترین کیوردها و لینک‌های قرار داده شده در این صفحات، کدام یک هستند.

اگر بهترین این وب سایت‌ها محتواهایی با طول 2500 کلمه تولید کرده‌اند، برای پیشی گرفتن از آن‌ها لازم نیست که حتما محتوای 3000 کلمه‌ای تولید کنید.

 تنها کافی است که شما با یک محتوای 1500 کلمه‌ای، اما به مراتب ارزشمندتر و دارای بار محتوایی غنی‌تر، ظاهر شوید.

نوشتن مطالب با کیفیت بالاتر و محتواهایی که دغدغه‌های خواننده را در خود مطرح کرده است، باعث موفقیت شما خواهد شد.

بسیاری اوقات یک محتوای 1500 کلمه‌ای، موفقیت بیشتر و سریع‌تری از یک محتوای 3000 کلمه‌ای به دست خواهد آورد و با توجه به الگوریتم‌های گوگل، این به هیچ وجه عجیب نیست.

پروفایل‌های سئو لوکال را بررسی کنید

اگر همه چیز را به خوبی انجام داده و هنوز نتیجه دلخواه را به دست نیاورده‌اید، به سئوی خارج از سایت خود، از جمله پروفایل سئو محلی بپردازید.

در هر دو جبهه ممیزی و بررسی لازم را انجام دهید: اطلاعات بهینه‌سازی محلی On-Site و پروفایل‌های سئو محلی.

علاوه بر این فراموش نکنید که اطلاعات محلی را در وب سایت خود به صورت متن درج کنید. معمولا توصیه می‌شود که حداقل هر 90 روز یک بار، این بررسی را انجام داده و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد.

سخن پایانی

در بالا دیدیم که سئو محلی چیست؟ بهینه‌سازی سئو محلی چطور انجام می‌شود و چه کاربردی دارد. همیشه به دستورالعمل‌های Google Webmaster دقت داشته و توجه داشته باشید که در مسیر سئو محلی، وب سایت شما پنالتی نشود.

سئوی محلی یکی از بهترین فرصت‌ها برای افزایش فروش و دستیابی به مشتریان بیشتر است. سوالات و نظرات خود در این زمینه را در بخش نظرات وب سایت مطرح نمایید، در اسرع وقت به پرسش های شما پاسخ داده خواهد شد.