گوگل روزانه بیش از 25 میلیارد صفحه اسپم را کشف می‌کند

گوگل روزانه بیش از 25 میلیارد صفحه اسپم را کشف می‌کند

طبق گزارش سالیانه گوگل در خصوص صفحات اسپم که اخیرا منتشر شده است، نتایج تلاش‌های آن برای کنار زدن صفحات اسپم در سال 2019 قابل توجه به نظر می‌رسد.

با توجه به این گزارش، بیش از 99 درصد از نتایج جستجوی گوگل بدون صفحات اسپم بوده که البته گوگل برای رسیدن به آن، مسیر دشوار و طولانی را پیموده است. به طور مثال، تیم وب اسپم گوگل، هر روز 25 میلیارد صفحه اسپم را کشف می‌کند که این صفحات از فهرست نتایج جستجوی گوگل فیلتر و کنار گذاشته شده‌اند. با رضا رحمتی همراه باشید :)

گوگل می‌گوید: "این میزان صفحه اسپم، بسیار زیاد است و این حاکی از آن است که همچنان تمایل زیادی برای ایجاد صفحات اسپم وجود دارد."

در گزارش وب اسپم‌های گوگل، هایلایت‌های برجسته دیگری می‌بینیم که نشان می‌دهد گوگل تا چه اندازه تلاش کرده تا در سال 2019 میلادی، صفحات اسپم را از نتایج جستجو کنار بگذارد.

مبارزه گوگل در سال 2019 برای حذف صفحات اسپم از نتایج جستجو، قابل توجه بوده است.

مبارزه گوگل در سال 2019 برای حذف صفحات اسپم از نتایج جستجو، قابل توجه بوده است.

گوگل در سال 2019 میلادی، چگونه با صفحات اسپم مبارزه کرد؟

گوگل در سال 2019 میلادی، نزدیک به 230 هزار صفحه اسپم را کشف کرد و توانست در 82 درصد از این موارد به طور موفقیت آمیزی، عمل کند.

"راه حل‌های هوش مصنوعی ما که با روش‌های سنتی و دستی آزموده شده و به اثبات رسیده است، در شناسایی و جلوگیری از به نمایش درآمدن نتایج جستجوی حاوی صفحات اسپم برای کاربران، کاملا اجرایی و کاربردی ظاهر شد."

پیروزی‌های گوگل در مقابل صفحات اسپم

تلاش‌های گوگل برای مبارزه با صفحات اسپم، باعث شد که نرخ این صفحات در جستجوی گوگل در سال 2018، به اندازه 80 درصد کاهش داشته و در سال 2019 میلادی نیز هیچ رشدی را تجربه نکند.

لینک‌های اسپم همچنان محبوب و رایج هستند، اما گوگل نیز در شناسایی آن‌ها، قوی‌تر عمل می‌کند. علاوه بر این گوگل ترتیبی برقرار کرده است که لینک‌های معاوضه‌ای و بک لینک‌های پولی و خریداری شده، تاثیر به مراتب کمتری داشته باشند.

"بیش از 90 درصد از لینک‌های اسپم توسط سیستم‌های ما شناسایی شده و در دام افتاده‌اند و تکنیک‌های جدید مرورگر ما، به شکلی طراحی شده که لینک‌های معاوضه‌ای و پولی، تاثیر کمتری خواهند داشت."

سیستم های جدید گوگل، صفحات دارای لینک های معاوضه ای یا لینک های پولی را کم اثر کرده و آن ها را به حاشیه می راند.

طبق گزارش گوگل، صفحات اسپم به مرورگرها آسیب زده و نتایج جستجو را مختل می‌سازند. این در واقع اصلی‌ترین دلیلی است که باعث شده تا گوگل تمام تلاش خود برای شناسایی صفحات اسپم و کنار زدن آن‌ها، به کار بگیرد. به عنوان مثال از صفحات اسپم می‌توان به سایت‌هایی که عناصر فریب دهنده چون دکمه‌های جعلی، تبلیغات بیش از حد، تغییر مسیر مشکوک یا بدافزار دارند، اشاره کرد.

گوگل موفق شد که در سال 2019 در مقایسه با 2018 میلادی، به اندازه 60 درصد تاثیر این صفحات را در نتایج جستجوی کاربران، کمتر کند.

هشداردهی از طریق وب مستر

سرانجام، زمانی که گوگل صفحات اسپم را شناسایی می‌کند، از طریق وب مستر به مالک سایت هشدار می‌دهد که در حال تولید صفحات اسپم است. جالب است بدانید که در سال 2019 میلادی، گوگل بیش از 90 میلیون پیام برای دارندگان این وب سایت‌های تولیدکننده صفحات اسپم ارسال کرده است! این پیام‌ها حاوی محتوایی بود که به دارندگان وب سایت‌ها هشدار می‌داد که در وب سایت آن‌ها، مشکل و محتوایی وجود دارد که در نتایج جستجوی گوگل، این وب سایت‌ها را در شمار صفحات اسپم قرار می‌دهد.

اهمیت مبارزه با صفحات اسپم

همزمان با این گزارش، دنی سلیوان از گوگل در یک پست وبلاگ خود به طور جداگانه در مورد این که چرا خارج نگه داشتن صفحات اسپم از نتایج جستجوی گوگل، تا این اندازه مهم است، مقالاتی نوشت.

در بخشی از این مقالات آورده شده است: "بدون سیستم‌های مبارزه با صفحات اسپم، کیفیت جستجوی کاربران به شدت پایین خواهد آمد. به این ترتیب پیدا کردن صفحات حاوی اطلاعات مفیدی که کاربر بتواند به آن‌ها اعتماد داشته باشد، بسیار سخت می‌شود و این به هیچ وجه خوب نیست. اگر صفحات اسپم به رتبه‌های بالای نتایج گوگل برسند، این احتمال وجود دارد که کاربران قربانی بدافزارها و سایت‌هایی که به سرقت اطلاعات کاربران می‌پردازند، شوند."

چیزی که در این میان مهم خواهد بود؛ تولید صفحات با کیفیت بالا است که به موازات مبارزه با صفحات اسپم، می‌تواند کیفیت نتایج جستجوی گوگل را ارتقا بخشد.

منبع:

https://www.searchenginejournal.com