Mobile First Indexing امتیاز بیشتری به صفحات amp و موبایلی می دهد

Mobile First Indexing امتیاز بیشتری به صفحات amp و موبایلی می دهد

جان مولر از گوگل توضیح می‌دهد که چطور الگوریتم Mobile First Indexing به صفحات amp امتیاز بیشتری داده و در رتبه بندی موثر واقع می‌شود. با رضا رحمتی همراه باشید.

جان مولر توضیحاتی درباره این که گوگل چطور با سایت‌های دارای چند پلت فرم در الگوریتم Mobile First Index برخورد می‌کند، ارائه کرده است.

به طور خاص وی به این موضوع می‌پردازد که چگونه ایندکس شدن و رتبه بندی فاکتورهای وب ویتال که هر دو نسخه AMP و موبایل را دارند، اتفاق می‌افتد.

وب وایتال معیارهایی هستند که در سال 2021 به فاکتور رتبه‌بندی وب سایت‌ها اضافه خواهند شد، بنابراین دانستن این که کدام نسخه از یک سایت برای ایندکس شدن در گوگل، استفاده خواهد شد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این نشست، یک ناشر وب سایت درباره بهترین شیوه‌ها برای نمایش نسخه‌های یک وب سایت به بازدیدکنندگان سوالاتی مطرح کرد.

جان مولر پاسخ به این سوال را منوط به جزئیاتی در خصوص این که گوگل چطور وب سایت‌هایی که دارای نسخه‌های دسکتاپ، AMP و موبایل هستند، ایندکس می‌کند؛ ساخت.

 انکر تکست داخلی اثر قابل توجهی در رنکینگ وب سایت دارد

در وب سایت‌‌هایی که دارای هر سه نسخه دسکتاپ، موبایلی و AMP هستند، نسخه موبایلی برای ایندکس گوگل استفاده می‌شود.

در وب سایت‌‌هایی که دارای هر سه نسخه دسکتاپ، موبایلی و AMP هستند، نسخه موبایلی برای ایندکس گوگل استفاده می‌شود.

نسخه موبایل برای ایندکس ترجیح داده می‌شود

مولر به این نکته پرداخت که اگر یک وب سایت نسخه‌های دسکتاپ، AMP و موبایلی داشته باشد، ترجیح گوگل به ایندکس نسخه موبایلی خواهد بود. در حقیقت اگر یک وب سایت دارای نسخه موبایل باشد، گوگل از نسخه AMP برای رده‌بندی آن استفاده نخواهد کرد.

این چیزی است که مولر گفت: "با داشتن صفحه دسکتاپ، AMP و موبایل؛ ما ایندکس را از طریق صفحه موبایل انجام خواهیم داد."

اما ببینیم در چه شرایطی گوگل از AMP برای ایندکس کردن استفاده می‌کند:

مولر توضیح می‌دهد زمانی که یک وب سایت دارای نسخه موبایلی نبوده و تنها نسخه AMP و دسکتاپ داشته باشد، گوگل از AMP برای ایندکس کردن استفاده خواهد کرد.

۱۰ دلیل برای اینکه وردپرس بهترین cms برای سئو است

فاکتورهای امتیازدهی گوگل Web Vitals

در ادامه، مولر توضیح می‌دهد که چگونه گوگل به فاکتور رتبه بندی وب ویتال گوگل در زمان وجود نسخه موبایل و AMP امتیاز خواهد داد.

وی می‌گوید: "موضوع پیچیده بعدی در زمان وجود نسخه‌های دسکتاپ، AMP و موبایل برای یک وب سایت، زمانی است که می‌خواهیم امتیاز تجربه یک صفحه مانند Core Web Vitals را دنبال کنیم. یعنی جایی که ما سرعت و پایداری صفحه و کاربری آن را آزموده و در واقع تجربه کاربر را پایش می کنیم."

"بنابراین چنین چیزی بدان معنا است که ما نسخه AMP را با توجه به سرعت، کیفیت و قابلیت استفاده کاربر را خواهیم آزمود. در واقع از این نقطه نظر، نسخه موبایلی کارآمدی برای گوگل نخواهد داشت و مورد توجه قرار نمی‌گیرد."

"البته زمانی که کاربران در حال جستجو در دسکتاپ هستند، آدرس URL وب سایت را در نسخه دسکتاپ در نتایج جستجوی گوگل خواهیم آورد."

گوگل چگونه با الگوریتم Mobile First Index برخورد می‌کند؟

وب سایت های زیادی وجود دارند که دارای هر سه نسخه دسکتاپ، موبایل و AMP هستند. گوگل فاش کرده است که در وب سایت‌هایی که دارای هر دو نسخه موبایلی و AMP هستند، کراول گوگل برای ایندکس به سراغ نسخه موبایلی رفته و نسخه AMP نیز برای امتیازدهی وب ویتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسخه دسکتاپ نیز در جواب جستجوی کاربران در سرچ گوگل، نمایش داده خواهد شد.