کدهای وضعیت HTTP روی سئو سایت تاثیر گذارند.

کدهای وضعیت HTTP روی سئو سایت تاثیر گذارند.

گوگل راهنمای جدیدی را منتشر کرده است که توضیح می دهد کدهای وضعیت HTTP چگونه بر نمایش یک سایت در نتایج جستجو تأثیر می گذارند. در این مقاله می خواهیم تاثیر کدهای وضعیت HTTP روی سئو را تک به تک بررسی کنیم. با رضا رحمتی همراه باشید.

توئیت اخیر Gary Illyes از گوگل نشان می دهد در تنظیم این راهنما نقش داشته باشد. از ایشون ممنونیم :)) . این راهنما خیلی خوب شما را در 

اگر مطمئن نیستید که کد وضعیت Http به چه شکل روی SEO تأثیر می گذارد ، این راهنمای بهترین منبع برای فراگرفتن اطلاعات در این زمینه است. در ادامه نگاهی، به آنچه که دارندگان سایت و توسعه دهندگان نیاز است در این باره بدانند می اندازیم.

البته ممکن است بسیاری از این موارد برای شما آشنا باشد، اما بروز کردن دانش در رابطه با کدهای وضعیت http با جدیدترین اطلاعات موجود ممکن، ضرر نخواهد داشته.

چگونه کدهای وضعیت HTTP بر جستجوی Google تأثیر می گذارند

راهنمای جدید گوگل شامل 20 کد وضعیت پر استفاده است که ربات های گوگل (Googlebot) در وب با آنها روبرو می شود. این کدهای وضعیت را می توان برجسته ترین خطاهای شبکه و DNS دانست.

کدهای وضعیت HTTP چیست؟ کدهای وضعیت http، هنگامی که محتوا توسط یک مرورگر یا خزنده درخواست می شود، توسط سرور میزبان سایت تولید می شود.

به عنوان مثال ، اگر یک مرورگر محتوایی را درخواست کند، مثلا یک عکس، اگر در سرور میزبان سایت وجود نداشته باشد، یک کد وضعیت 404 (یافت نشد یا Not Found) برگردانده می شود.

اولین شماره کد هر وضعیت نشان می دهد که به کدام یک دسته از کدهای وضعیت تعلق دارد. مثلا همه کدهای 2xx به خزیدن موفقیت آمیز، همه کدهای 3xx به ریدایرکت ها و غیره اشاره دارند.

به جای توضیح و استفاده تک به تک هر 20 کد وضعیت ترجیح دادیم، کلیدهای اصلی برای هر گروه را جمع آوری کنیم و به شکل دسته ای هر کدام را توضیح بدهیم. در صورت داشتن هر سوال می توانید از قسمت کامنت ها سوالات خود را بنویسید.

کدهای HTTP 2xx (موفقیت)

این کدها به معنای آن است که ربات گوگل یا Googlebot می تواند محتوا را بخزد و آن را به صف ایندکس کردن منتقل کند.

گوگل با اشاره به اینکه، کد وضعیت HTTP 2xx ایندکس کردن را تضمین نمی کند، به این معنی است که هیچ خطایی مشاهده نشده است.

یک کد وضعیت 204 وجود دارد که به این معنی است، صفحه با موفقیت لود و در دسترس قرار گرفت اما هیچ محتوایی پیدا نشده است.

ممکن گوگل در سرچ کنسول (Search Console) ارور 404 را برای صفحاتی که کد 204 دارند نشان دهد.

کدهای HTTP 3xx (تغییر مسیر یا ریدایرکت ها)

همه ریدایرکت‌ها یکی نیستند. کد وضعیت HTTP 301 سیگنال قویتری نسبت به کد 302 ، 303 یا 307 ارسال می کند که از نظر آن URL باید متعارف باشد. اگر در این رابطه سوالی دارید از قسمت کامنت ها سوال خود را مطرح کنید.

کد وضعیت 304 به گوگل اعلام می‌کند که محتوا همان آخرین بار است که خزیده شده است. تاثیری در ایندکس شدن ندارد، اما ممکن است باعث محاسبه مجدد سیگنالهای URL شود.

اگر ریدایرکت یا تغییر مسیر کار نکند چه اتفاقی می افتد؟

ربات گوگل قبل از رد شدن از یک ریدایرکت تا 10 مرتبه تلاش می کند تا ریدایرکت را خزش کنید. اگر با 10 مرتبه تلاش URL ریدایرکت نشود گوگل سرج کنسول خطای ریدایرکت را در گزارش مربوط به ریدایرکت ها نشان می دهد.

کدهای HTTP 4xx (خطاهای مشتری)

صفحاتی که کد وضعیت 4xx برمی گردانند برای ایندکس شدن در نتایج جستجوی گوگل در نظر گرفته نمی شوند.

با همه خطاهای 4xx ، به استثنای 429 ، یکسان رفتار می شود. آنها به ربات گوگل سیگنال می دهند که این محتوا وجود ندارد. در بعضی مواقع اگر Premission در هاست تعیین نشود، سرور ارور 404 میدهد.

در صورتی که ارور 404 برای محتوایی که قبلاً وجود داشته باشد نشان داده شود، URL از فهرست جستجوی Google حذف می شود.

کد وضعیت 429 به این معنی است که ربات گوگل نمی تواند به URL دسترسی پیدا کند زیرا سرور بیش از زیر فشار است. نکته مهم این است که این URL ها در فهرست Google حفظ می شوند.

کدهای HTTP 5xx (خطاهای سرور)

خطاهای سرور 5xx باعث می شود ربات گوگل با خزیدن به طور موقت سرعت خود را کم کند.

URL هایی که قبلاً ایندکس شده اند و اکنون دارای خطای سرور هستند، در صورت نشان دادن مجدد کد وضعیت 5xx ، در نهایت از ایندکس گوگل حذف می شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد خطاهای سرور، DNS و سرور ، به راهنمای کامل گوگل مراجعه کنید.