Pillar page چیست و چرا در استراتژی سئو سایت مهم است؟

Pillar page چیست و چرا در استراتژی سئو سایت مهم است؟

الگوریتم های موتور جستجو گوگل به سرعت در حال تغییر هستند، به همین دلیل داشتن یک استراتژی برای بهینه سازی سایت و حفظ رتبه کلمات در نتایج اول جستجو بسیار سخت شده است.

اگر با تغییرات الگوریتم ها همراه نشوید و استراتژی سئو سایت خود را همگام با تغییرات، بروز نکنید شک نکنید از دیگران عقب می افتید و رتبه های خود را از دست می دهید.

به غیر از تغییرات در جستجو، رفتار کاربران در جستجو تغییر کرده است، اگر سایت شما سرعت لود پایینی داشته باشد کاربران به راحتی سایت شما را ترک می کنند.

فناوری هایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو مورد استفاده قرار می گیرند نیز تغییرات زیادی کرده اند.

تفسیر داده ها و تکنیک های داده کاوی بسیار پیشرفته تر شده اند. دیگر تنها استراتژی سئو برای کلمات long-tail یا کلمات چند سیلابی کار ساز نیست.

الان ارتباط معنای مقاله، سیگنال کاربر، UI/UX و معماری سایت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اکنون باید مقاله بسیار کاملی ارائه کنید تا نیاز کاربر را پوشش دهد و از نظر UI/UX سایت خوبی داشته باشید.

در این پست قصد دارم درباره topic clusters و Pillar page یا پیلار پیج در استراتژی سئو صحبت کنم. با رضا رحمتی همراه باشید.

تاپیک کلاستر (Topic Clusters) چیست؟

همانطور که اوایل متن اشاره کردم، رفتار کاربران و الگوریتم ها در حال تغییر هستند، پس ما نیز همگام با آنها باید تغییر کنیم. تغییراتی که در اینجا اشاره میکنیم در راستای تولید محتوا و روش سئو سایت خواهد بود.

افزایش جستجو عبارت های طولانی

کوئری هایی که مردم جستجو می کنند از تک کلمه ای به چند کلمه ای و بلند تر تغییر کرده است.

فرض کنید شما به دنبال خرید یک کفش مشکی برای مجلس خاصی هستید، به جای جستجو عبارت خرید کفش ، عبارت خرید کفش مجلسی مردانه رنگ مشکی را جستجو می کنید.

بگذریم که برخی کلمه لاکچری را نیز به عبارت بالا اضافه می کنند :)

اگر شما هم مانند من عبارت های طولانی تری جستجو می کنید پس جزء آن ۶۴٪ جستجو کننده های عبارت های طولانی هستید.

دلیل جستجو شدن عبارت های طولانی، رسیدن راحت تر به مقصود است. در واقع وقتی ما عبارت طولانی تری جستجو می کنیم منظور دقیق خودمان را به موتور جستجو می گوییم.

جالب است بدانید عبارت ها طولانی تر روز به روز بیشتر جستجو می شوند و به طور میانگین بیشتر کوئری ها ۴ کلمه و بیشتر دارند.

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید ۲۰٪ از جستجو های موبایلی مربوط به دستیار صوتی گوگل و siri می باشد. مطمئنا این روند با وارد شدن Amazon Echo بیشتر خواهد شد.

اما جستجو صوتی تنها دلیل برای طولانی شدن کوئری ها جستجو شده نیستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت دادن به کیفیت مقاله نسبت به کمیت است، به همین دلیل اکثر افراد سعی می کنند در هنگام جستجو اطلاعات بیشتری در اختیار موتور جستجو قرار دهند تا سریع تر به مقصود خود برسند.

با استفاده از عبارت های طولانی تر، موتور های جستجو بسیار دقیق تر می توانند از بین هزاران محتوا در وب، بهترین نتیجه را برای شما نشان دهند.

ارائه دقیق ترین نتیجه برای جستجو کننده

اکنون موتور های جستجو دقیقا متوجه منظور کاربر می شوند و نزدیک ترین نتیجه را به کاربر نشان می دهند.

الگوریتم های گوگل دائما در حال تغییر هستند، به گفته یکی از مقام های رسمی گوگل، ممکن است الگوریتم ها در طول یک ماه چندین مرتبه بروز رسانی شوند.

این تغییرات به جهت ارائه بهترین نتیجه برای کاربر است. همچنین برخی از این تغییرات برای جریمه سایت ها، بهبود عملکرد جستجو برای کوئری های مختلف و استفاده از یادگیری ماشین برای بهبود موتور جستجو می باشد.

شاید برای شما هم سوال باشد که خوب همه اینها یعنی چه؟ پس ادامه مقاله را بخوانید.

تمام هدف گوگل کمک به جستجو گران برای یافتن دقیق ترین نتیجه است.

بر می گردم به مثال کفش مجلسی مردانه; اگر گوگل نتواند چیزی شبیه به کفش مجلسی مردانه پیدا کند، چندین نتیجه مرتبط با کفش مجلسی، کفش مردانه و غیره را نشان می دهد.

این یعنی وب مستران و کارشناس سئو تمام سعی خود را بکنند تا شکاف های موجود را رفع کنند و مانع از این شوند که جستجو گر نتیجه برای عبارت خود پیدا نکند.

پس باید هدفتان این باشد که برای عبارت های مرتبط با حوزه کاری خود محتوای درست و بهینه شده متناسب با نیاز کاربر را فراهم کنید.

پیاده سازی تاپیک کلاستر (Topic Clusters) یا مدل خوشه ای

در حال حاضر برای پیاده سازی مدل خوشه ای یا کلاستر کردن محتوا نیاز دارید تا سایت خود را بر اساس مطالب اصلی و مرتبط، انتشار پست های وبلاگی و کلمه کلیدی های long-tail که به یکدیگر لینک شده اند سازماندهی کنید.

در این حالت سایت شما خوشه ای

این مورد را با یک مثال توضیح می دهم.

فرض می کنیم شما می خواهید درباره آموزش بوکس مقاله ای بنویسد.

صفحه آموزش بوکس می شود هسته یا pillar page شما و تمام موارد زیر می شود cluster.

  • آموزش مشت زنی مبتدی در بوکس
  • آموزش گارد گرفتن در بوکس
  • آموزش جا خالی دادن در بوکس
  • آموزش آپرکات در بوکس
  • آموزش دفاع کردن در بوکس

پس از انتشار cluster یا همان مقالات، باید آنها را به هسته یا pillar page متصل کنید.

در این حالت شما یک خوشه ساخته اید، در مرحله بعدی باید این خوشه به صفحه اصلی متصل شود.

مزایای تاپیک کلاستر (Topic Clusters)

تاپیک کلاستر (Topic Clusters) برای جذب ترافیک بیشتر کمک زیادی می کنند.

اما فکر کرده اید این موضوع به جستجوگر ها چه کمکی می کنند؟ موضوعات خوشه ای یا همان Topic Clusters به کاربران برای دستیابی بهتر به جواب سوالات خود، کمک بسیار می کند.

ساختار بیشتر وبلاگ ها به این صورت است که ابتدا کلمه کلیدی های مختلف و مرتبط توسط استراتژیست محتوا تشخیص داده می شود، سپس محتوا تولید و انتشار داده می شود.

اما ایراد این روش در این است که صفحات به صورت فله ای در سایت ریخته می شوند و رقابت بین صفحات داخلی سایت افزایش پیدا می کند.

همچنین کاربر نمی تواند به آسانی به صفحات دسترسی داشته باشد و بین صفحه های مختلف و نزدیک به هم گیر می کند.

ساختار قدیمی بیشتر سایت ها ( البته هنوز خیلی از سایت ها از ساختار قدیمی استفاده می کنند ) به صورت زیر است.

کلاستر کردن محتوا- خوشه بندی کردن محتوا

در متد قدیمی به ازای هر کلمه کلیدی یک صفحه ساخته می شود و همه مقالات مانند تصویر در سایت دپو می شد.

برای دستیابی به رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو و پاسخ گویی به کوئری های بیشتر جستجو کننده ها. ساختار قدیمی دیگر پاسخ گو نیست و باید آن را به ساختار خوشه ای تبدیل کنید.

همانند تصویر زیر، شما موضوع اصلی را تشخیص می دهید و سپس موضوعات گسترده آن را پیدا می کنید. پس از تولید محتوا و انتشار، آن مقاله را به موضوع اصلی لینک می دهید. ( ساختار موضوع آموزش بوکس )

پس از آن موضوع اصلی که pillar می باشد را به صفحه اصلی یا شاخه اصلی لینک می دهید.

پیلار پیج در سئو - استراتژی خوشه بندی کردن محتوا

این ساختار به صورت خیلی هوشمندانه و حساب شده ساخته شده و توسط وب سایت های بزرگی مانند hubspot، backlinko، contentmarketinginstitute مورد استفاده قرار می گیرد.

این ساختار به کاربر کمک می کنید تا برای دسترسی به تمام اطلاعات یک موضوع تعامل بهتری با سایت داشته باشد. همچنین به درک راحت تر موتور های جستجو از سایت و افزایش رتبه سایت کمک زیادی می کند.

این ساختار از سه جزء زیر تشکیل شده است.

  • محتوای ستون یا هسته (pillar content)
  • محتوای خوشه (cluster content)
  • لینک ها (hyperlinks)

استراژی خوشه ای محتوا

در ادامه مطلب به محتوای ستون (pillar content) می پردازیم، پیلار پیج نماینده اصلی موضوعات یا خوشه ها است که کارشناس سئو می تواند با ایجاد محتوای خوشه درست، آن را رتبه بندی کند.

Pillar page چیست؟

Pillar page یا صفحه ستون، پایه اصلی، برای خوشه های یک موضوع است. صفحه ستون تمام جنبه های مختلف یک موضوع را در یک صفحه واحد پوشش می دهد. محتوای خوشه ای یا خوشه ها جایی برای نوشتن یک مقاله عمیق ترو دقیق تر هستند که به صفحه ستون پیوند داده می شوند و تشکیل یک خوشه را می دهند.

پیلار پیج در سئو تاپیک های گسترده ای از یک موضوع خاص را پوشش می دهد. محتوای خوشه باید از نظر موضوعی با صفحه ستون یا صفحه پیلار ارتباط داشته باشد.

نکته: در cluster content باید یک موضوع به صورت عمیق بررسی شود.

صفحات ستون یا پیلار پیج نسبت به مقالات وبلاگی طول محتوا بیشتری دارند، زیرا این صفحات باید جنبه های مختلفی از یک موضوع را پوشش دهند تا رتبه بهتری بگیرند.

نکته: درست است که گفتیم محتوای صفحه ستون جامع و کامل است ولی نباید به همه موضوعات تنها در آن صفحه صحبت شود. موضوعات دیگر باید در صفحه های کلاستر نوشته شود.

خلاصه مطلب این می شود که، شما یک صفحه ستونی ایجاد می کنید که به سؤالات مربوط به یک موضوع خاص پاسخ می دهد، اما برای جزئیات بیشتر در محتوای خوشه های بعدی، نوشته می شود.

برای مثال، من همان صفحه آموزش بوکس را باز تر می کنم.

شما یک صفحه پیلار دارید که درباره آموزش بوکس توضیح می دهد اما آموزش دفاع کردن در بوکس را به طور کامل و از ۰ تا ۱۰۰ در آن صفحه نمی گویید و فقط توضیحی در حد ۱۰ خط می نویسد، در محتوای خوشه بعدی به طور کامل آموزش دفاع کردن در بوکس را از جنبه های مختلف بیان می کنید. ( فکر می کنم همه متوجه شدید من بوکسور ام :) )

چگونه صفحه پیلار ایجاد کنیم؟

اولین قدم برای ایجاد صفحه ستون ، متوقف کردن طرز فکر قدیمی فقط کلمه کلیدی در مورد سایت است. ابتدا در مورد موضوعات مورد نظرتان برای رتبه اول فکر کنید، سپس ایده های طوفان فکری را بر اساس کلمات کلیدی خاص تر که مربوط به یک موضوع گسترده است شروع کنید.

به طور مثال ما یک موضوع داریم به اسم آموزش بوکس که موضوع گسترده ای است. از طریق طوفان فکری می توانید ایده های زیادی از داخل همین موضوع استخراج کنید و به آن بپردازید.

راه بهتر این است که درباره علایق و چالش های اصلی مخاطب فکر کنید تا بهترین ایده ها را برای محتوای صفحه ستون استخراج کنید.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد، در صورتی که سوال یا راهنمایی در خصوص مقاله کلاستر کردن محتوا و پیلار پیج در سئو داشتید، از طریق قسمت نظرات سوال خود را بپرسید.

خوشحال می شوم بتوانم کمکتان کنم.