روشی برای بهینه سازی محتوا جهت قرار گرفتن در گوگل دیسکاور نیست

روشی برای بهینه سازی محتوا جهت قرار گرفتن در گوگل دیسکاور نیست

گوگل اخیرا پس از بروز رسانی راهنمای خود برای وب مستران، اعلام کرد راه مشخصی برای نوشتن و بهینه سازی محتوا جهت قرار گرفتن در google discover وجود ندارد.

شاید بد نباشد قبل از ادامه موضوع کمی به توضیح گوگل دیسکاور بپردازم.

گوگل دیسکاور (Google Discover) چیست؟

گوگل دیسکاور نام جدید Google Feed است که موضوعات مورد علاقه شما مانند اخبار ورزشی، آموزش ها، رویداد ها و ... را نشان می دهد.

با گوگل دیسکاور می توانید گزیده ای اطلاعات جدید و مورد علاقه خودتان را بدون ورود به سایت ها مشاهد کنید.

شاید باز هم برای شما نامفهوم باشد که Google Discover چیست، پس به تصویر زیر نگاه کنید.

گوگل دیسکاور (Google Discover) چیست؟

تصویر گوگل دیسکاور در مرورگر موبایل

حتما وقتی مرورگر کروم را در موبایل خود باز می کنید مانند تصاویر بالا اخبار و یا مطالب مختلف از موضوعات گوناگون را دیده اید.

این دقیقا همان Google Discover است.

Mobile First Indexing امتیاز بیشتری به صفحات amp و موبایلی می دهد

گزارش دیسکاور (Discover report) چیست؟

Discover report از سال ۲۰۱۹ به سرچ کنسول گوگل اضافه شده است و داده ها را از سال ۲۰۱۹ تا کنون در خود دارد. البته این در شرایطی است که سایت شما در Google Discover دیده شده باشد.

گزارش دیسکاور در قسمت سرچ کنسول به سوالات زیر پاسخ می دهد.

  • چند باز برای کاربران در Google Discover نشان داده شده است و چقدر ترافیک برای سایت من داشته است؟
  • کدام محتوا عملکرد خوبی در Google Discover داشته است؟
  • کدام یک از محتوا ها نسبت به نتایج جستجو عملکرد بهتری داشته است؟

گزارش Google Discover در سرچ کنسول

تصویر گزارش Google Discover در سرچ کنسول

اما برویم به ادامه مطلب برسیم :)

گوگل بیان کرد مانند بهینه سازی مطالب در نتایج جستجو نمی تواند محتوا را برای Google Discover نیز بهینه سازی کرد.

این مورد در نسخه قبلی راهنما بیان نشده بود و به تازگی در آپدیت جدید مطرح شده است.

همچنین توصیه کرد که از Google Discover به عنوان منبعی برای جذب ترافیک استفاده نکند.

اصولا Google Discover رفتار و الگوریتم مشخصی ندارد و نمی توان با اطمینان نسخه ای برای قرار گرفتن در Discover پیچید.

راهنمای جدید گوگل دیسکاور چه می گوید؟

گوگل تقریبا بیشتر بخش های راهنمای دیسکاور را بازنویسی کرده است. می توان گفت نسخه جدید با نسخه قبلی تفاوت زیادی ندارد.

برخی از تفاوت های مهم را در ادامه مطلب بازگو خواهیم کرد.

تغییرات در هدف discover

این برای ما قابل توجه بود چون در نوع نگاه یا هدف به discover تغییرات بیشتری به چشم می خورد.

به طور مثال در راهنمای قبلی گوگل به وب مستران توصیه می کرد برای ارتقاء رتبه در Google discover چه کار هایی انجام بدهد.

به طور مثال در اینجا ۲ راه برای رشد و گرفتن رتبه بهتر در discover را پیشنهاد می کند.

  1. مطالبی که احساس می کنید مورد علاقه کاربران است منتشر کنید.
  2. از تصاویر با کیفیت بالا و جذاب استفاده کنید.

اما در سند جدید به صاحبان سایت گوش زد می شود که discover با نتایج جستجو متفاوت است.

به طور مثال در راهنمای جدید اینگونه بیان می شود که ...

Discover به جای پاسخ به یک سوال مشخص، در درجه اول محتوا را بررسی می کند.

سیستم خودکار گوگل بررسی می کند که آیا مورد علاقه کاربر است یا خیر.

محتوا Discover مرتب بر اساس علاقه کاربر و محتوا جدید وب تغییر می کند.

۱۰ دلیل برای اینکه وردپرس بهترین cms برای سئو است

راهنمای بهینه سازی محتوا برای Discover

گوگل صراحتا تاکید می کند که نمی توان به همان صورت که محتوا را برای موتور جستجو یا نتایج جستجو بهینه سازی می کنید، محتوا را برای Discover نیز بهینه سازی کنید.

رفتار Discover متغییر و نامشخص است، توصیه می شود از آن به عنوان یک منبع ترافیک استفاده نکنید.

همانطور که گوگل در راهنمای خود اشاره می کند که ...

با توجه به ماهیت اصلی Discover، جذب ترافیک از Discover غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد تر از نتایج جستجو می باشد، پس باید به آن به عنوان منبع ترافیک مکمل نگاه کرد.

این بدان معنی است که می توان برای نیاز کاربر محتوا تولید و بهینه سازی کرد اما راه حل قطعی برای ایجاد محتوا و رتبه گرفتن در Discover وجود ندارد.

تغییر در تصاویر

گوگل در آپدیت راهنما جدید از تصاویر مختلفی برای اخبار یا مطالب در Discover استفاده می کند.

تصاویر در ورژن قدیمی google discover

تصاویر در ورژن قدیمی google discover

تصاویر در ورژن جدید google discover

تصاویر در ورژن جدید google discover

توصیه های جدید گوگل برای Discover

گوگل در مورد نحوه ظاهر شدن محتوا در Discover توصیه هایی کرده است که بهتر است به آن توجه کنید.

همانطور که گفته شد نمی توان محتوا را برای Discover بهینه کرد اما می توان نحوه نمایش آن را بهینه کرد.

چگونگی نمایش محتوا بر روی کلیک کاربر تاثیر زیادی خواهد داشت و کاربر را برای کلیک رو محتوا ترغیب می کند.

توصیه های گوگل برای دستیابی به موفقیت بیشتر در Discover

  • عنوان هایی را انتخاب کنید که درون مایه محتوا را بدون کلیک کردن و خواندن مشخص کند.

  • از به کار بردن تکنیک های مصنوعی با استفاده از محتوای گمراه کننده و غلط برای جلب نظر کاربر به طور مثال عنوان، تصویر و توضیحات غلط، اجتناب کنید.

  • اجتناب از تکنیک های که به وسیله برانگیختن حس عصبانیت، کنجکاوی و ... باعث جلب نظر کاربر می شود.

  • تهیه و نوشتن محتوای عالی و بروز که داستان یا بینشی را نقل می کند برای رشد در Discover موثر است.

  • تهیه تاریخ های دقیق، حاشیه ها، اطلاعات مربوط به نویسندگان، انتشارات، ناشر، شرکت یا شبکه موجود در پشت آن و اطلاعات تماس جهت ایجاد اعتماد بهتر و شفافیت با بازدید کنندگان

  • از جمله موارد مهم استفاده از تصاویر با کیفیت و بزرگ است. سایز عرض تصویر بهتر است 1200px باشد. از به کار بردن لوگو سایت در تصویر خودداری کنید.

  • همانگونه که معیار تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T) در نتایج جستجو تاثیر گذار است در Discover نیز تاثیر گذار است و می توان از آن بهره ببرید.

تغییر در گزارش دیسکاور (Discover Report) اعمال نشده است

گوگل در مورد گزارش Discover در سرچ کنسول چیزی را اضافه و کم نکرده است و هر آنچه که قبلا بوده است اکنون نیز در دسترس است.

منبع

https://support.google.com/webmasters/answer/9046777?hl=en