ریپورتاژ یا رپرتاژ آگهی چیست؟

ریپورتاژ یا رپرتاژ آگهی چیست؟

طبق تعریفی که ویکی پدیا درباره این سوال که رپرتاژ آگهی چیست ارائه کرده، رپرتاژآگهی به گزارش خبری ( ممکن است متنی یا تصویری باشد ) گفته می‌شود که در اصل متن تبلیغاتی است ولی به گونه ای نوشته می‌شود که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود. البته رپرتاژ آگهی های در وب سایت های ایرانی کاملا تبلیغاتی هستند و کاربر از ابتدا متوجه تبلیغاتی بودن آن می‌شود :))

رپرتاژآگهی می تواند خبر از کسب وکار جدید، محصول جدید و یا معرفی خدماتی باشد. رپرتاژ می بایست کاملا طبیعی و به دور از بزرگنمایی باشد. استارت آپ های مطرح دنیا از رپرتاژ برای افزایش آگاهی از برند استفاده می‌کنند.

زمانی که یک ایده به همراه بیزینس پلن آن مورد تایید قرار می گیرد، کمپانی های اقدام به انتشار خبرهایی از پیشرفت آن ایده می کنند. به طور مثال، زمانی که ایده ای تایید می شود خبری در رابطه با تایید و اجرایی شدن آن ایده در رسانه ها منتشر می شود و با این کار به جریان سازی و ایجاد UGC ( تولید محتوا توسط کاربران ) کمک زیادی می شود. در ادامه با با رضا رحمتی همراه باشید.

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

رپورتاژ نویسی

رپورتاژ نویسی به فرآیندی می گویند که نویسنده متنی تبلیغاتی، البته منصفانه و به دور از اغراق در مورد یک محصول یا کسب و کار می نویسید. با توجه به اینکه عامه مردم از تبلیغات دلخوشی ندارند می‌بایست تا آنجا که می توان در رپورتاژ نویسی از به کار بردن عبارت های تبلیغاتی خودداری کنید. در رپورتاژ نویسی بایستی خیلی خیلی خیلی صادقانه در مورد خدمات خود صحبت کنیم; در رپورتاژ این فرصت را دارید که با مخاطبان سایت های دیگر صحبت کنید و خدمات خود را ارائه کنید و در مورد آنها صحبت کنید.

نکته ای که باید در رپورتاژ نویسی مدنظر قرار دهید این است که، قبل از دست به قلم شدن، باید پرسونای مخاطب یک سایت را بدانید. به طور مثال نمی توانید در یک سایتی مثل دیجیاتو ( دیجیاتو سایتی در حوزه فناوری است) رپورتاژی در زمینه ورزش بدنسازی منتشر کنید. اگر هم بتوانید و اگر تحریریه آن سایت از شما قبول کنند، مخاطب هدف شما در آن سایت نیست. پس این نکته را قبل از رپورتاژ نویسی مدنظر قرار بدهید.

کاربرد رپورتاژ آگهی

رپورتاژ کاربرد متعددی دارد اما پرکاربرترین آن در ایران صرفا برای ارتقاء سئو سایت یا لینک‌سازی است. اما از کاربردهای رپورتاژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روابط عمومی یا PR: به طور مثال در یک نقطه ای از کشور اتفاقی افتاده است و برند شما برای مسئولیت اجتماعی ای که دارد اقدامی انجام می دهد و برای پروموت کردن اقدامت اش شروع به انتشار رپورتاژ در سایت های خبری و مختلف می‌کند.
  • سئو و لینک‌سازی: همانطور که بیان شد یکی از کاربردهای مهم رپورتاژ لینک‌سازی است ( البته در ایران :) ). انتشار درست و اصولی رپورتاژ می تواند باعث ارتقاء رتبه سایت شما در نتایج گوگل شود.
  • آگاهی از برند: از بخش های مهم در برندسازی، آگاهی از برند می باشد و به این معناست که مصرف کنندگان چقدر از قبل با برند شما آشنا هستند. انتشار درست و منظم رپورتاژ در سایت های خبری می تواند در ارتقاء برندتان نیز کمک کند.
  • اطلاع رسانی: اطلاع رسانی نیز در دسته PR قرار می‌گیرد. فرض کنید شرکت شما از بخش جدیدی رونمایی کرده است، می توانید این موضوع را با انتشار اخباری گسترده در سایت های خبری منعکس کنید. 

موارد استفاده از ریپورتاژ دسته های کلی هستند، شرکتی می تواند برای اطلاع رسانی زمان قرعه کشی، با انتشار رپورتاژ در سایت های خبری، تاریخ قرعه کشی را به اطلاع عموم برساند. در صورتی که فقط برای لینک سازی از رپورتاژ ها استفاده می کنید، می بایست بایست به این موضوعیت و حوزه فعالیت سایت انتشار دهنده توجه کنید. اگر در سایت فناوری رپورتاژ منتشر می کنید، متن رپورتاژ خود را مرتبط با موضوع آن سایت بنویسید تا رپورتاژ شما طبیعی و یکدست با باقی مقالات آن سایت درنظر گرفته شود.

همچنین بازخورد بهتری از رپورتاژ می گیرید که باعث می شود لینک سازی نیز ارزش بیشتری برای سایت شما داشته باشد.

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

روش های متعددی برای نوشتن رپورتاژ وجود دارد اما من روشی که خودم همیشه از آن استفاده می کنم و همیشه هم سیگنال مثبت از آن می گیرم را به شما آموزش می دهم. بدون فوت وقت به شروع آموزش نحوه نوشتن رپورتاژ می رویم، در صورت داشتن سوال حتما آن را در قسمت کامنت ها مطرح کنید.

گام اول در نوشتن رپورتاژ

در گام اول بایستی اهداف کسب و کار را بدانید، دانستن اهداف از طریق صحبت با مدیرعامل و مدیران بخش ها به دست می آید. زمانی که اهداف را دانستید، نوبت به تدوین استراتژی محتوا می رسد، استراتژیست محتوا با توجه به اهداف کسب و کار محتوای مناسب جامعه هدف برند، تولید و رسانه ای که قرار است محتوا را منتشر کند، مشخص می کند.

توجه به اینکه خیلی مهم است که رسانه منتشر کننده، مرتبط به کسب و کار یا لااقل مرتبط به رپورتاژی که می خواهید منتشر کنید باشد. نیاز نیست در همه سایت های رپورتاژ منتشر کنید. بهتر است سایت های مرتبط ولی کم درباره شما صحبت کنند تا سایت های بسیار زیاد ولی غیر مرتبط.

بنا به تجربه و تست های انجام شده متوجه این امر شده ام که اگر رپورتاژ را در سایت های مرتبط با حوزه کاری منتشر کنیم تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. در دنیای واقعی هم اگر دقت کنید متوجه این موضوع خواهید شد. اگر یک مهندس عمران از یک مهندس عمران دیگر تعریف و تمجید کند اعتبار و اعتماد بیشتری ایجاد می شود تا اینکه یک نانوا از یک مهندس عمران تعریف کند.

گام دوم در نوشتن رپورتاژ

پس از آنکه استراتژیست محتوا اقدامات لازم را انجام داد، درخواست نگارش محتوا به کارشناس محتوا داده می‌شود. نگارش محتوا بایستی با توجه به موضوع سایت انتشار دهنده صورت گیرد، اگر قصد دارید در یک سایت حوزه IT رپورتاژ منتشر کنید، کل مقاله شما باید مرتبط با IT باشد. این موضوع را با یک مثال روشن می کنم.

فرض می کنیم کسب و کارتان در زمینه ساخت کابینت است و می خواهید در یک سایت حوزه IT رپورتاژ منتشر کنید، می توانید رپورتاژتان را با عنوان " برنامه Autodesk 3ds Max به کمک طراحان کابینت آمد " می نویسید و محتوای مقاله تان را نیز به آموزش نحوه کار این برنامه در طراحی کابینت اختصاص می دهید. در بین متن مقاله تان به لندینگ پیج هایی که می خواهید لینک می‌دهید. در این حالت رپورتاژی مرتبط و کار درست نوشته اید که هم با سایر مقاله های آن سایت ارتباط موضوعی دارد و هم باعث افزایش نرخ تعامل کاربران آن سایت می شود.

برای گرفتن نتیجه عالی توجه به همین نکات ریز می تواند باعث افزایش تاثیر رپورتاژ شود. توجه به جزئیات بسیار مهم است.

گام سوم در نوشتن رپورتاژ

پس از آنکه متن رپورتاژ آماده شد نوبت به SEO متن می‌رسد. SEO متن رپورتاژ صرفا شامل قرار دادن لینک نمی‌شود بلکه می‌بایست 200 کلمه نخست، عنوان مقاله، توضیحات صفحه و هدینگ را با استفاده از کلمات کلیدی و LSI بهینه کنید. در بین متن رپورتاژ قرار دادن چند تصویر باعث افزایش نرخ تعامل کاربران می شود.

قرار دادن لینک خیلی مهم تر از آن چیزی است که اغلب افراد به آن می‌نگرند، به جرات می توان گفت لینک در رپورتاژ مانند یک تیغ برنده است به شکلی که لینک دادن اشتباه می‌تواند منجر به پنالتی و افت رتبه شود; در مقابل لینک دادن درست و اصولی می‌تواند باعث رشد کلمات کلیدی شود. در صورتی که تمایل دارید راه کارهای موثر و تکنیک های پیشرفته افزایش تاثیر رپورتاژ را فرابگیرید می توانید در دوره آموزشی ما شرکت کنید; برای این کار می توانید در دوره آموزشی تاثیر رپورتاژ در کسب و کار شرکت کنید.

گام چهارم در نوشتن رپورتاژ

در گام آخر نوبت به انتشار می‌رسد. تکنیکی که من همیشه در انتشار استفاده می‌کنم توجه به زمان انتشار است. رپورتاژ بایستی زمانی منتشر شود که بیشتر مخاطب ها آن را ببینند. رپورتاژی که دیده و خوانده نشود به نظرم مانند کلمه کلیدی است که در صفحه 2 می‌باشد.

برای بیشتر دیده شدن رپورتاژ پیشنهاد من اول انتشار در ساعات و روزهای مناسب است، دوم استفاده از امکاناتی مثل قرار دادن در لینک های پربازدید، ویترین خبر سایت های خبری، قسمت وبگردی سایت ها.

یک راه خیلی خوب این است که شما از تبلیغات PPC بهره بگیرید تا رپورتاژ تان بیشتر بازدید بگیرد. استفاده از این تکنیک ها می تواند با هرچه بهتر دیدن شدن و افزایش تاثیر رپورتاژ تاثیر بگذارد.

ایرادات رپورتاژها

به عقیده من رپورتاژ جزء دسته نسبتا پرهزینه از تبلیغات دیجیتال است، پس برای دریافت نتیجه بهتر می بایست همه اجزا به خوبی در کنار هم قرار بگیرند. در اغلب رپورتاژ ها مشاهده کرده ام که صرفا به تولید یک متن متوسط رو به ضعیف و قرار دادن چند لینک اکتفا شده است. در حالی که میتوان تا حد که می توان شیره رپورتاژ را کشید. متاسفانه برخی از کارفرماها خیال کرده اند که بک کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا یک کارشناس SEO زمانی که از انتشار رپورتاژ صحبت می کنید منظورش صرفا انتشار یک متن دارای لینک در سایت های معتبر و خبری است. فارغ از اینکه به چندین برابر هزینه رپورتاژ، از آن رپورتاژ می توان بهره برد.

در اغلب رپورتاژ ها مشاهده کرده ام هیچ Call To Action ای وجود ندارد و از مدل AIDA اصلا استفاده نمی‌شود. اغلب متن رپورتاژ ها ضغیف هست و SEO نشده اند. رپورتاژ بایستی به قدری خوب کار شده باشد که ورودی ارگانیک از گوگل داشته باشد.

برای یک موسسه حقوقی 20 رپورتاژ منتشر کردم که هر کدام از آنها در صفحه اول رتبه گرفته بودند و از گوگل ورودی داشتند. شاید برای شما سوال باشد که چگونه متوجه شدی رپورتاژ های منتشر شده ورودی از گوگل دارد؟ جواب ساده است سایت موسسه من در رتبه 2 قرار داشت و باقی رپورتاژ ها در رتبه های پایین تر قرار داشتند و اگر من روزانه بالا 400 ورودی فقط برای یک موضوع داشتم پس نتیجه می گیرم باقی رپورتاژ هم روزانه حداقل 5 تا 10 ورودی را داشته اند.

از همه اینها هم بگذریم چالش جدی با خبرگذاری ها داریم، بیشتر خبرگذاری ها هدینگ رپورتاژ را قرار نمی دهند، برخی از آنها بدون اطلاع ممکن است رپورتاژ را حذف کنند. مهم تر از همه ما برای دریافت لینک فالو راضی به هزینه بالا برای رپورتاژ می شویم، در حالی که برخی از خبرگذاری ها یا لینک نوفالو میدهند و یا پس از گذشت مدتی لینک های فالو را به نوفالو تغییر می‌دهند.

به همین دلیل به صورت دوره ای نیاز دارید رپورتاژ تان را بررسی کنید تا ببینید بلایی به سرش نیامده باشد :)

راه های افزایش تاثیر رپورتاژ

اگر فکر میکنید که کار شما با انتشار رپورتاژ در سایت تمام شده است، اشتباه فکر کرده اید :) تازه کار شما شروع شده. با انتشار رپورتاژ صرفا یک صفحه از یک سایت را خریده اید و اعتبار مشخصی از آن صفحه را نیز دریافت خواهید کرد و این اعتبار در هر سایتی با هر DA که باشد کافی نخواهد بود. پس راه کار چیست؟ راه کار این است که اعتبار صفحه رپورتاژ را بالاتر ببرید و تا لینک شما تاثیر بیشتری داشته باشد. برای اینکه اعتبار صفحه یا همان PA را بالا ببرید می توانید لینک صفحه رپورتاژ را در هر جایی که می توانید قرار بدهید و یا سوشال سیگنال ایجاد کنید. با این روش های اعتبار صفحه رپوتاژ بالا رفته و تاثیر آن به مرور بیشتر و بیشتر می شود.

البته که طبیعی رفتار کردن در این مرحله خیلی مهم است، نیاز دارید وزن همه فاکتور ها را به خوبی بالانس کنید، دقیقا این بالانس کردن راه موفق و افزایش تاثیر رپورتاژ ها است.

راه های متعددی برای افزایش تاثیرگذاری رپورتاژ هست و خواهد بود، در صورتی که تمایل دارید بهترین و جدید ترین تکنیک های افزایش تاثیر رپورتاژ را فرابگیرید می توانید در دوره آموزشی ما شرکت کنید; برای این کار می توانید در دوره آموزشی تاثیر رپورتاژ در کسب و کار شرکت کنید.

سخن پایانی

سعی کردم هرآنجه که نیاز دارید راجع به رپورتاژ بدانید را به شما بگویم. روی صحبتم در اینجا بیشتر با کارشناسان SEO هست، باید به این نکته توجه کنید که استفاده مداوم از یک تکنیک نمی تواند منجر به موفقیت رشد سایت شما در رتبه بندی گوگل شود. می بایست همه فاکتور ها رو بسیار تمیز بالانس کنید. حالا این یعنی چه؟ یعنی در صورتی که سایت شما از لحاظ UI/UX وضعیت خوبی ندارد یا ایراداتی دارد که کاربران نمی توانند با سایت به راحتی کار کنند، تمرکز دائم در لینک سازی نمی تواند راه گشا باشد. SEO غنی تر از هر زمان دیگری است، برای موفق در SEO سایت بایستی تمام فاکتور ها را بالانس کنید تا به موفقیت برسید. کار در شبکه های اجتماعی، لینک سازی، ورودی مستقیم به سایت، محتوا و Ui/UX سایت همه و همه این موارد بایستی با هم بالانس باشند تا سایت شما به خوبی رشد کند.

در صورتی که نیاز به انتشار رپورتاژ دارید می‌توانید این کار را به طور کامل به ما بسپارید تا به بهترین شکل ممکن انجام بدهیم، تیم ما با تجربه بالا در این امر از نگارش تا انتشار رپورتاژ در کنار شما است.