آیا تصاویر آرشیوی روی SEO و رتبه بندی تاثیر دارد؟

آیا تصاویر آرشیوی روی SEO و رتبه بندی تاثیر دارد؟

جان مولر از گوگل در پاسخ به سوال یکی از کاربران در مورد تاثیر عکس های آرشیوی در سئو، که اول در سایت های دیگر قرار داده شده اند پاسخ جالبی داد. در ادامه با رضا رحمتی همراه باشید.

تصاویر آرشیوی چیست؟

قبل از اینکه به ادامه مقاله بپردازم بهتر است در مورد تصاویر آرشیوی یا  stock photographyتوضیح بدهم.

تصاویر آرشیوی یا  stock photographyبه تصاویری گفته می شوند که به تعداد زیاد و در موضوعات مختلف برای مصارف خاص گرفته می شود.

shutterstock یکی از سایت های stock photography می باشد. اینگونه شرکت یا سایت ها عکس های متنوع ای را در حالت، موضوعات و مدل های مختلف عکاسی می کنند و هدف شان ایجاد یک بانک کامل از تصاویر است تا آن را در اختیار عکاسان، فیلم سازان و ناشران قرار دهند.

این عکس ها در زمان و هزینه صرفه جویی زیادی می کنند.

بیشتر بدانید پلاگین وردپرسی Google Web Stories راهی برای افزایش ترافیک

آیا تصاویر آرشیوی در سئو تاثیر دارد؟

خوب بریم سر اصل مطلب. جان مولر درباره این سوال، جواب زیر را داده است.

این موضوع برای جستجوگر ها اهمیت خاصی ندارد.

شاید این پاسخ برای شما گنگ باشد اما این پاسخ نشان می دهد که این موضوع برای گوگل نیز اهمیت زیادی ندارد یا اصلا اهمیت ندارد.

 در نتیجه دخالتی در رتبه بندی سایت ندارد.

سایت های بسیاری را مشاهده خواهید کرد که رتبه های خوبی در نتایج جستجو دارند و از عکس های آرشیوی استفاده کرده اند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است.

یک باور در سئو وجود دارد که محتوا غیر یونیک نمره منفی دارد و روی رتبه بندی سایت تاثیر منفی

می گذارد، بدیهی است که این باور درست است.

محتوایی که یونیک نباشد به طور مشخص رتبه بندی نمی شود و یا به مرور زمان پنالتی می شود.

اما بیاید این موضوع را از جهت دیگه ای برای عکس ها بررسی کنیم.

عکس های آرشیوی محتوای یونیک نیستند و در سایت های دیگری نیز استفاده می شوند.

اما اگر گوگل برای عکس ها خط قرمزی قائل میشد، اکنون نیمی از سایت های اینترنت نباید رتبه بندی می شدند.

 

جان مولر یک پاسخ قابل تأملی نیز به این پرسش داده.

اگر عکس آرشیوی که شما در سایتتان استفاده کرده اید در سایت های دیگر هم استفاده شده است، به نظر شما روی جستجو گر یا همان کاربر تاثیر منفی نخواهد داشت؟

این مورد حتما روی کاربر شما تاثیر خواهد داشت.

چگونه از تصاویر آرشیوی به درستی استفاده کنیم؟

برای استفاده درست از تصاویر آرشیوی، یک استراتژی جهت استفاده از تصاویر نیاز دارید.

  • آیا تصویر گویای موضوع مقاله می باشد؟

گاهی مشاهده می شود که تصویر استفاده شده ارتباط خیلی کمی با عنوان مقاله و پاراگراف دارد.

به طور مثال استفاده از تصویر یک وزنه بردار در مقاله ای با عنوان فوتبال جام جهانی مناسب نیست.

مطمئن باشید استفاده درست از تصویر، روی عملی که می خواهید بازدید کننده انجام بدهد تاثیر خواهد داشت.

آیا تصویر در Featured Snippet به درست نمایش داده می شود؟

  • آیا تصویر در Featured Snippet به درست نمایش داده می شود؟

این مورد دقیقا بهترین آزمایش برای این است که ببینید یک تصویر چقدر با موضوع ارتباط دارد.

سوالی که اینجا مطرح است اینست که آیا استفاده از تصاویر درست در رتبه بندی Featured Snippet ها تاثیر گذار است؟ نمی توان به طور قطع گفت تاثیر گذار خواهد بود یا نه.

شما سعی کنید تصویر نزدیک به موضوع مقاله خود انتخاب کنید، مطمئن باشید استفاده از تصویر اصلی یا ساخته شده توسط خودتان تاثیر بیشتری نسبت به تصاویر آرشیوی دارد.

آموزش سئو: راهنمای کامل سئو لوکال یا بهینه سازی جستجو محلی برای مکان‌های متعدد

تصاویر چگونه در تبدیل تاثیر می گذارد؟

اجازه بدهید با یک مثال کوتاه تاثیر عکس را بیان کنم.

فرض کنید شما محصولی برای فروش دارید، در توضیحات محصول از عکس های نامرتبط یا عکس هایی که ارتباط کمی با محصول دارند استفاده کرده اید.

این موضوع روی نرخ تبدیل شما تاثیر خواهد داشت.

چرا که مخاطب باید خود را در تصویر ببیند، به این معنی که خود را به جای فرد در تصاویر قرار دهد و حس بعد از خرید محصول را در ذهن تجسم کند.

برای افزایش تبدیل باید این احساس را به کاربر بدهید که بعد از خرید محصول چه حس و حالی خواهد داشت.

اگر دوربین عکسای می خواهید بفروشید، از تصاویری فردی استفاده کنید که در طبیعت چشم نواز با همان دوربین، در حال عکاسی است.

اگر موتور سیکلت یا دوچرخه می فروشید، تصویر فردی که با همان موتور سیکلت یا دوچرخه در حال حرکت در جاده ای زیبا است، استفاده کنید.

مواردی که گفته شد کاملا تاثیر گذار است زیرا همه این موارد را به عنوان کارشناس و مشاور سئو در شرکت های مختلف آزمایش کرده ایم و نتیجه قابل قبولی گرفته ایم.

نتیجه گیری

استفاده از تصاویر آرشیوی به سئو سایت آسیب نمیزند، اما در استفاده از آن حتما به استراتژی نیاز خواهید داشت.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا تجربه در این موضوع حتما با ما در میان بگذارید.